Obchodovanie na Amazone býva rado prezentované ako prechádzka ružovou záhradkou, kde stačí málo a objavili ste svoj strojček na peniaze. A v tomto si tak trochu musím nasypať aj ja popol na hlavu, pretože tento typ prezentácie mi tiež nie je cudzí. Na svoju obranu chcem ale povedať, že sa okrem tej svetlej stránky snažím poukázať aj na situácie, ktoré celkom príjemné nie sú. A asi mám šťastie, že na ne neustále narážam. Napríklad v tomto článku hovorím o tom, čo som robil a ako som postupoval keď mi Amazon UK zadržiaval mesiac zarobené peniaze. Skrátka a dobre, každým dňom si uvedomujem že ľahkosť s akou zarábate peniaze na Amazone, je tvrdo vyvážená situáciami, kedy nemáte pod kontrolou takmer nič. Len pre porovnanie, hocijaký váš vlastný eshop vám dáva nepomerne viac kontroly ako váš účet na Amz, ale to myslím už viete.

Chcel by som popísať jednu nedávnu situáciu, ktorá mi opäť spôsobila nepríjemné pocity, našťastie pre tento krát so šťastným koncom. Predtým než sa pustím do podrobností, chcel by som popísať jedno pravidlo, alebo princíp, ktorý sa podobá na časovanú bombu.

  • Amazon je vo svoje veľkosti veľmi veľkorysý a urobí všetko, aby vám obchodovanie na svojej platforme umožnil. Ale tak ako v zákone tak aj pri obchodovaní  na Amazone platí, že neznalosť zákona neospravedlňuje a je vašou povinnnosťou vedieť, čo je vašou povinnosťou:) A keď to neviete, riskujete.
  • Len taká pikoška, vedeli ste napr., že pokiaľ máte profi účet a obchodujete na Amazone US, musíte mať komerčné poistenie pre škody spôsobené vaším produktom do výšky 1.000.000 USD. Máte ho? Je nejaký FBA seller na SK alebo CZ čo ho má? Ak to nejaký číta, nech dá link, budem veľmi vďačný za pomoc. A  čo budete robiť, keď vás bude zákazník žalovať? A dobre vieme, že amíci sa so žalobami moc neserú a mnohí prišli o majetok aj pre onakvešie blbiny. Btw. na SK som zatiaľ nenašiel nikoho, kto by daný typ poistenie ponúkal. Ak máte kontakt alebo viete o nejakom riešení, dajte link. Pre us rezidenta takéto poistenie stojí cca 600 USD ročne ale zatiaľ sa mi  nepodarilo zistiť, či ho môže získať aj non us resident. No a je jasné, že Amz vás nechá obchodovať. Ale akonáhle sa zákazník bude za produkt sťažovať na Amazon, prípadne ho bude chcieť žalovať, oni veľmi rýchlo tento horúci zemiak radi prehodia na vás. Tu je pôvodný link na TOS (terms of services) Amazonu.

V porovnaní s katastrofou, ktorá by vás mohla poskytnúť pri žalobe, je moja story naozaj len čajový odvar. Ktorý ale pekne ilustruje, ako Amz dáva ruky preč aj od vecí, ktoré by mal, podľa môjho názoru, riešiť.

Situácia: Zákazník, non eu rezident, prišiel na návštevu do UK. Objednal si odo mňa tovar. Tovar mu doručili. Zakazník si chce po návrate domov uplaťňovať vrátenie DPH za nákup a tak sa na mna obráti so žiadosťou o VAT invoice. A tu sa začína kolotoč. Aj vy ste si mysleli, že ako FBA seller nebudete musieť riešiť faktúry pre svojich zákazníkov? Omyl priatelia. Na EU trhu a keď obchodujete na Amazon UK, tak to musíte riešiť, pokiaľ si zákazník niečo také vypýta. Problém je ale v tom, že podľa našich účtovných zákonov (si myslím, nepoznám presnú formuláciu), nemôžete len tak vystaviť faktúru hocikomu, kto neposlal peniaze na váš účet. Podľa info od ostatných zahraničných sellerov sa zdá že väčšina kašle na to, že im to v účtovníctve nebude sedieť a kľudne dajaký zdrap papiera vystavia.

Zdá sa ale, že Amz tuší, že by takáto situácia mohla nastať a preto prezieravo ale nie príliš explicitne uvedie na svojich stránkach túto info( pôvodný link tu.):

“For orders already fulfilled and for which you are not able to issue a VAT invoice, please work with the buyer on solving the issue. This could e.g. be a partial refund or the return of the product. In the event that the buyer contacts the Amazon Customer Service team with a VAT invoice request, we will advise buyers to contact the seller first. However, if the buyer is not satisfied with this approach, we may inform the buyer of the possibility to return the product in which case we will refund the customer and debit your Amazon Seller Account respectively”

Stručne povedané, ak nemôžete/neviete vystaviť VAT invoice musíte spolupracovať s kupcom na vyriešní problému. Takže žiadne užívanie si pasívneho príjmu ale klasický customer support, kde tŕpnete kedy to vášho kupcu prestane baviť a dá vám negatívny feedback. Finálne riešnie? Poviete kupcovi sorry a navrhnete mu čiastočnú alebo plnú refundáciu jeho objednávky. Opäť niečo, čo zväčša spokojného zákazníka nevytvára. Nie moc win win riešenie. A ešte jedna vec je dôležitá. Na refundácii sa musíte vzájomne dohodnúť. Blbé je, že nesmiete využivať žiadne iné komunikačné kanály ako seller central, čo je teda strašne nepohodlné a na dlho. Po asi týždňovom naťahovaní sa s kupcom, seller supportom, po mnohých telefonátoch z UK a ja neviem čo ešte, som bol taký rozčarovaný, že som bol ochotný urobiť full refund a nech si kľudne aj nechá to čo si kúpil, len nech  pre boha odo mňa nechce žiadnu VAT invoice!

Inak na túto zákazníkovu žiadosť musíte odpovedať do troch dní, inak sa vám to negatívne prajaví na hodnotení vášho účtu. To je len taká malá čerešnička na torte, pre prípad, že by ste to chceli nechať dajako “vykvasiť”.

Nehľadiac na to, že svoj case stále riešite s niekým iným a tak musíte opakovať furt dokola to isté a že na seller supporte narážate na indov, ktorých angličtina je ešte zúfalejšia ako tá vaša….Skráte a dobre, žiadna balada, žiada pohoda, ale pekne stresujúca robota, ktorá vám zadiera mozgové závity fakt brutálne. Niekedy až tak, že máte pocit, že to vlastne za to nestojí….proste chvíle, ktoré sa dejú v každej inej robote, nech ste kdekoľvek a robíte čokoľvek.

Mimochodom, ja ako kupec som požiadal iného FBA sellera aby mi vystavil VAT invoice. Napriek druhej urgencii som zatiaľ nič od nikoho nedostal.

Tak vám držím palce aby nikto od vás nechcel VAT invoice:)