Podnikanie na internete je pre mnohých ľudí veľmi príťažlivé. Latka pre vstup do týchto typov podnikania je nastavená pomerne nízko. V tomto prvom dieli podcastu Martina Prodaja vám chcem ukázať niekoľko základných biznis modelov, s ktorými sa dajú na internete zarobiť peniaze.

Vitajte pri podcaste Martina Prodaja. Toto je prvý diel podcastu, ktorý sa bude venovať… Ťažko povedať, či mám nejakú jednoznačnú oblasť, ktorej sa chcem v tomto podcaste venovať. Kedysi som začínal s podcastom na stránkach timelifemanagement.org, ktorý bol venovaný efektivite, produktivite a timemanagementovým life-hackom. Potom som natočil ďalší podcast, ktorý bol zameraný iným smerom na blogu koucingblog.org,ktorý sa venoval profesionálnejšej oblasti zameranej na coachov, coachingy, výcvik v coachingu atď. Ako čas plynul, pracoval som na rozličných internetových projektoch, či už to boli vzdelávacie, edukačné weby, rôzne portály, e-shopy a podobne. Keď som prechádzal ponukou podcastov, ktoré nejakým spôsobom v danom období kopírovali môj záujem o niektorú oblasť – asi je to podobné aj u vás, napríklad keď chcete vybudovať nejaký eshop, hľadáte podcasty o príkladových štúdiách, kde niekto hovorí o tom, ako sa mu podarilo založiť úspešný e-shop, alebo sa venujete napríklad téme otužovania, zlepšovania svojho zdravotného, fyzického stavu, tak začnete hľadať podcasty, ktoré kopírujú túto oblasť – otužovanie, zdravé stravovanie a pod.

A to je výhoda podcastov tohto typu – sú zamerané jednoodborovo, jednotematicky, čo je na jednej strane dobré – na druhej strane to môže byť problém. Rozmýšľal som nad tým, aký podcast vytvoriť, chcel som pracovať na podcaste, ktorý by nebol zameraný monotematicky, pretože záujmov, ktorým sa venujem, je viac než len jeden. Sú to veci, ktoré súvisia s mojou pôvodnou profesiou – kouč, lektor, školiteľ – teda sféra riadenia ľudí, osobného rozvoja na strane kouča, cez strategické riadenie firiem, prácu s manažmentom, manažérmi, manažérskymi systémami, dostávame sa k ďalším témam, ako je oblasť e-commerce, tvorba e-shopov a celá sféra podnikania na internete, ktorá v poslednej dobe patrí medzi moje obľúbené témy, ktorým sa veľa venujem – až po témy, ktoré stoja na opačnom spektre, súvisiace s duchovným, osobným rastom, so spiritualitou, meditáciou atď. Keby som si mal vybrať výsek z toho, čo ma baví, bol by to úzky výsek, čo by ma nejakým spôsobom limitovalo a to som nechcel. Preto tento podcast bude o všeličom – o veciach, ktoré riešim, ktoré ma zaujímajú, vo všeobecnosti o veciach, ktoré môžete aplikovať, môžu vás inšpirovať, niekam posunúť. Samozrejme, dobrý cieľ podcastu môže byť aj zaujímavé počúvanie, dúfam, že to, o čom budem rozprávať, vás bude zaujímať, inšpirovať, môžeme o tom spolu diskutovať.

Tento podcast teda určite bude o veciach, ktoré charakterizujú môj profesný život, budeme hovoriť o práci s ľuďmi, o rozvoji, o riadené ľudí, lektorských, coachingových veciach, o podnikaní na internete, o e-commerce, o nových technológiách, atď. To sú dva základné výseky, v ktorých by som sa rád pohyboval a postupom času uvidíme, aká bude odozva od poslucháčov. Minimálne si urobím podcast pre seba, kde si zosumarizujem myšlienky, o ktorých často hovorím, ktorý budem môcť doporučiť ľuďom, ktorí ku mne prichádzajú na školenia.

Vitajte teda v prvom podcaste Martina Prodaja. O čom bude dnešný dnešnýpodcast? V intre som už spomenul, že veľkú sféru toho, čomu sa venujem, je podnikanie na internete. Myslím si, že stojí za to o podnikaní a následnom zarábaní peňazí hovoriť. V prvom podcaste teda predstavím zopár poznámok k tejto mojej obľúbenej téme. Budem rád za spätnú väzbu k obsahu i štýlu vedenia podcastu.

Pasívny príjem a zarábanie na internete

Poďme sa teda pozrieť na informácie, ktoré súvisia s podnikaním na internete. Podnikanie na internete je oblasť, ktorej sa venujem posledných 6-7 rokov, a to štúdiom business modelov, ktorých účelom je generovanie zisku. Svätým grálom internetových podnikateľov je práve vytvorenie pasívneho príjmu. Samotný pojem môže byť zavádzajúci – čo je to teda pasívny príjem? Je to príjem, ktorý Vám generuje zisk pri vynaložení relatívne nízkej námahy, tvorba systémov alebo business modelov, ktoré Vám generujú príjem aj vtedy, keď nie ste aktívne prítomní pri zariadení, v protiklade k odmene z aktívnu činnosť, pri ktorej musíte byť fyzicky prítomní, ako je napríklad brigáda v Tescu či na stavbe. Keď však na dané miesto pošlete inú osobu, povedzme Jožka, za hodinu zarobíte 5€ a Jožkovi z nich dáte 3, 2 zvyšné eurá by sa do istej miery dali považovať za pasívny príjem, pretože ste vytvorili nejaký systém a zarobili ste bez toho, aby ste boli fyzicky prítomní. Podobne je to s generovaním pasívnych prijímov – v množnom čísle, pretože systémov, business modelov, ktoré môžete vytvoriť, je obrovský počet. Moje aktivity teda súviseli so štúdiom a zisťovaním informácií o tom, aké podnikateľské modely zarábania na internete existujú. Určite sa dnes nedostanem ku všetkým, rád by som Vám však povedal o tých, s ktorými mám vlastnú skúsenosť a ktoré považujem za solídne z hľadiska generovania prijímu.

Modely pasívneho príjmu

Zadefinovali sme si pojem pasívny príjem, poďme sa teda pozrieť na nejaké základné modely. Čo je pre mňa najfascinujúcejšie je, že ktokoľvek, kto má počítač, môže s takmer nulovými nákladmi rozbehnúť nejaký model podnikania na internete. Toto je niečo, čo je podľa mňa úžasným benefitom doby, v ktorej žijeme, čo 15 rokov dozadu ešte nebolo možné, internet bol ešte v plienkach, o podnikaní na internete, ku ktorému by mal prístup každý, nemohlo byť reči. Masívny rozvoj podnikania na internete bol umožnený penetráciou technológií, internetom, tabletmi, smartfónmi, počítačmi, ktoré sa stali relatívne dostupnými, každý má dnes šikovné zariadenie, ktoré „dokáže zázraky“ – dnešný telefón má vyššiu kapacitu, ako počítače, ktoré umožnili ľuďom pristáť na mesiaci. Dostupnosť technológií je podľa mňa prvou podmienkou, ktorá umožnila tento masívnyrozvoj. Možností business modelov je naozaj veľa a chcem sa pozrieť na niektoré, ktoré považujem za seriózne, solídne, ktoré ak sú dobre zvládnuté môžu úplne nahradiť bežný, klasický príjem. Tým, že je latka pri podnikaní na internete nastavená tak nízko, konkurencia v business modeloch je v mnohých prípadoch obrovská, a uspieť je tak ťažké, ako je ľahké vstúpiť do podnikania, nie však nemožné. Poďme sa teda pozrieť na modely, ktoré podľa mňa môžu byť vstupnou bránou do sveta podnikania na internete. Na začiatku je to o tom, na čom na internete zarábate. Môžete ponúkať 3 oblasti – produkty, služby alebo reklamnú plochu. To je základná kategorizácia podnikania na internete, ktoré je v podstate rovnaká, ako pri akomkoľvek inom podnikaní – ak o podnikaní na internete uvažujete seriózne, nie ako nad platformou, ktorá vám umožní vytvoriť nejaký scam či spam, je dobré položiť si na začiatku otázku, kde je generovaná tá hodnota podnikania na internete. Hodnota je to, za čo je zákazník ochotný platiť – je to istá forma výmenného obchodu, rovnako ako objednanie pizze v reštaurácii alebo oprava vodovodného kohútika. Rovnako sa dá uvažovať o podnikaní na internete – je ponuka hodnotná pre potenciálneho zákazníka, je hodnota reálna, alebo má ponuka iba manipulovať jeho vnímanie, pričom hodnota je pre neho minimálna, alebo žiadna? V tom prípade môžu byť príkladom lietadlové alebo Ponziho schémy, kde hodnota zarábania pre členov v schéme nie je tým, že vytvárajú nejaký produkt či službu, ale niečím iným, čo sa nám do podnikania nehodí.

Bazárový predaj

Späť teda k základným modelom. Prejdeme si konkrétne oblasti s konkrétnymi portálmi, kde dokážete zužitkovať to, čo viete ponúknuť a získať z toho nejaké peniaze. Keby ste chceli začať podnikať na internete s vecami, ktoré vám doma ležia a nepotrebujete ich, logickým krokom by boli inzertné portály ako je Bazoš na Slovensku, ale aj medzinárodné portály – ďalšia výhoda internetového podnikania – ak máte funkčný internetový business model, ste geograficky nezávislí a to vám dáva slobodu, čo podľa mňa bude naberať na dôležitosti, zatiaľ čo v mnohých iných odvetviach dnes ešte musíte byť fyzicky prítomní, sú viazané na konkrétne pracovné miesto, hoci niekedy je to úplne zbytočné – ako práca s počítačom v kancelárii. Je to len zotrvačnosť spoločenského konsenzu, ktorá je z hľadiska dlhodobého vývoja zastaralá, nepatrí domoderného podnikania 21. storočia.  Inými inzerčnými portálmi môžu byť napríklad mobilná aplikácia Letgo, či remeselnícke appky, ktoré umožňujú ponúkať svoje služby. Nebudem sa púšťať do legislatívnych, právnych vecí, veľa ľudí rieši, či má na to mať živnosť, SROčku, atď. Podnikanie je definované ako opakovaná činnosť za účelom dosiahnutia zisku, preto ak náhodne/sporadicky predáte nejakú vec na Ebayi, tak to nie je podnikanie, ak však rovnakú vec predáte 20 krát do mesiaca, už to podnikanie jednoznačne je, určite sa aj na portáloch ako je Bazoš nájdu ľudia, ktorí získavajú nekalú konkurenčnú výhodu napríklad neplatením daní. Je to však otázka na každého vlastnú etiku a morálku.

Ebay a Amazon

V poslednej dobe rezonujú aj na slovenskej internetovo-podnikateľskej sfére portály ako EbayAmazon. Ich model je veľmi jednoduchý  – poskytujú platformu, ktorá ženie traffic/návštevnosť, môžete tam predávať staré veci, ale aj nové, ktoré ste získali z veľkoobchodu, alebo veci vlastnej značky, čomu sa budeme venovať niekedy v budúcnosti.  Na prvý pohľad to vyzerá veľmi jednoducho – umiestnite produkt, čakáte, kým ho predáte, odošlete ho a tým je to vybavené. Samozrejme, pasívny príjem je o nájdení business modelu a jeho následnom škálovaní. Škálovateľnosťbusinessu je pojem, o ktorom budeme hovoriť častejšie. Keby ste mali prevádzku, napríklad stánok s hot dogmi, Váš potenciálny príjem je konečný – závisí na kapacite, fyzickom strope. Môžete crosssellovať alebo upsellovať, napríklad predávaním minerálky alebo prílohy, čo do istej miery finančný výkon môže zvýšiť, ale vždy sa dostanete na konečnú kapacitu. Ako teda ďalej? Aká je škálovateľnosťtohto modelu? V tomto prípade relatívne dobrá – stánkov môžete mať XY, ako malý podnikateľ si môžete povedať, že Vám to stačí, príjem máte vybudovaný, stánok vám zarába. Škálovateľnosť je o tom, že stánkov budete generovať viac, expandujete do nových lokalít.

Dá sa škálovať podnikanie cez internet? Cez Ebay alebo Amazon do istej miery. Prvá fáza podnikania na internete je, že všetko robíte sami, vytvárate systém, ktorý potom delegujete na niekoho iného, vytvoríte tím alebo procesy, ktoré vám fungovanie business modelu umožnia bez toho, aby ste boli fyzicky prítomný. Tak vzniká pasívny príjem – dobre nastavený systém znamená, že akékoľvek podnikanie môže byť pasívnym príjmom, ak máte na to tím – aj reštauráciu môžete riadiť z pláže, ak je dobre nastavená, netýka sa to iba internetového podnikania, ale aj klasického. Výhodou stránok ako Ebay a Amazon je obrovský traffic, jedná sa o stránky s najvyššou návštevnosťou vo svete, čo znie veľmi jednoducho, model lacno kúpite – draho predáte sa nezmenil od čias, keď ľudia objavili výmenný obchod, ale znamená to aj vysokú konkurenciu a prerazenie sa na týchto portáloch nie je jednoduché – je to však funkčné a možné.

Fiverr a Jaspravim-predaj služieb

Dostávame sa do sféry služieb – portály ako Jaspravim (slovenský) alebo Fiverr (americký) – tie sú to o tom, že niečo viete, máte nejaké know-how, či už je to uštrikovať sveter, upiecť koláč či odstrániť z produktovej fotografie pozadie. Svoju službu ponúknete za 5, 10, 15, 20, 50 euro/dolárov a šliapete. Ak však služba vyžaduje vašu fyzickú prítomnosť, nie je to veľmi škálovateľné. Ak je viazaná na Vás a nikto iný to urobiť nevie, nemôžete mať tím ľudí – viem si však na Fiverri alebo na Jaspravim predstaviť človeka, ktorý má grafické štúdio s piatimi grafikmi, ktorí na týchto portáloch získavajú zákazky.

Podnikanie s eshopom

Ďalej tu máme portály, ktoré sú na prelome produktov a služieb – portály ako Etsy (zahraničné) a Sashe(slovenské) s handmade výrobkami. Ďalšou možnosťami zarábania je vlastný e-shop – mám niekoľko e-shopov, niektoré sú zabehnuté a generujú zisk, niektoré sú v testovacej prevádzke, hrám sa s nimi. E-shop môže byť jednoproduktový, môžete mať veľkoobchod s dodávateľmi alebo vlastnú značku, ktorú si vyrábate vy. Na Slovensku máme niekoľko možností, ako napríklad FastCentrik, Atom, Webareal, WebSupport, ponúkajúce možnosti vyskladania eshopu. Z medzinárodných Shoppify, s ktorým môžete mať do hodiny funkčný eshop – rýchlosť a ľahkosť, s ktorou môžete mať vlastné podnikanie, je neuveriteľná v porovnaní s časom, ktorý potrebujete na vytvorenie kamennej prevádzky. Platforma môže mať krabicové riešenia, sú to opensource – bezplatné riešenia, ako Magento, Joomla, WordPress, WooCommerce s pluginom – výhodou je rýchlosť, nevýhodou však fakt, že podobný nápad má ďalších niekoľko tisíc ľudí na celom svete. Otázkou je, ako pritiahnuť traffic – teda jeden skillset, ktorý potrebujete, je, aby ste eshop vedeli nahodiť a sfunkčniť, druhý je marketing, aby ste dotiahli traffic, o čom budeme hovoriť v budúcnosti.

Affiliate marketing

Ďalšou veľkou oblasťou, ktorá vám môže generovať príjem na internete sú rozličné affiliate programy – máte stránku, na ktorej produkujete články – recenzie produktov, návštevník na vašej stránke klikne na link, ktorý ho presunie na stránku predajcu produktu, ktorý Vám za privedenie zákazníka vyplatí províziu. Model je jednoduchý, ale ako vo všetkych internetových business modeloch, aj tu bojujete s návštevnosťou. Ďalej sú tu predajne vlastných digitálnych produktov, členské zóny, tie majú možno na Slovensku a v Česku negatívnu konotáciu, čo je spôsobené niektorými internetovými podnikateľmi ponúkajúcimi produkty bez pridanej hodnoty pre zákazníka. Je to však diskutabilné – „nehodnota“ informačného produktu nie je vždy jednoznačná a môže závisieť od klienta. Ku vzdelávaniu pristupujem vo všeobecnosti s postojom, že napriek tomu, že po 20 ročnej praxi lektora sa málokedy stretávam s niečím novým, vždy sa snažím z aktivít, ktorých sa zúčastňujem, vytiahnuť niečo, čo pre mňa môže byť užitočné, použiteľné. Vlastné digitálne produkty teda spočívajú opäť v tom, že máte nejakýknow-how, z ktorého vytvoríte e-book alebo videokurz a ponúkate ho. K tomu teda patrí aj publikovanie e-bookov, s ktorým mám skúsenosti – či už je to na vlastných portáloch alebo cez veľkých distribútorov, cez Amazon – dá sa na tom zarobiť, otázka je, či veľa alebo málo – to je relatívne, ale má to potenciál. Sú podnikatelia, ktorým publikovanie e-bookov na Amazone generuje úžasné príjmy, ktoré v bežnom zamestnaní nedosiahnete – to je tak pasívny príjem, ako si to viem predstaviť – doteraz mi z Amazonu chodia nejaké royalties bez toho, aby som do toho čo i len ťukol, je to systém, ktorý sa dá vyladiť.

Zarábanie blogovaním

Potom máme klasické blogovanie, ktoré je naviazané na predaj reklamnej plochy – je to super vec, bola doba, keď som písal veľa článkov na webochtimelifemanagement alebo couchingblog. Tá téma, články vám opäť musia generovať traffic, aby ste reklamnú plochu mohli niekomu ponúknuť. Potenciál tam zase určite je, musím povedať, že v tom nie som úplný profesionál, ale pár centov do peňaženky z toho určite je. Závisí na tom, koľko času tomu venujete a aký výstup je na konci – stráviť pri blogovaní desiatky hodín  týždenne a mať z toho profit niekoľko eur predstavuje príliš veľký nesúlad, niekomu však tento systém môže vyhovovať, ak má naozaj rád písanie a tých pár eur, ktoré mu kvapnú z reklamy, je len príjemným benefitom.

Toto sú teda základné modely, s ktorými mám skúsenosti, určite som nespomenul všetko, neskúšal som napríklad podnikanie na internete ako sú rozličné reklamy, klikačky, systémy, kde sa zaregistrujete, privediete účastníka, ktorý sa zaregistruje a získate z toho nejaké peniaze, či obchodovanie na Forexe, obchodovanie s akciami atď. To, čo  som povedal, je však pre mňa základ, ktorý keď urobíte dobre a venujete mu nejaký čas, môže vám generovať slušný príjem. Viem si predstaviť, že existujú aj na Slovensku ľudia, ktorí majú podnikanie na Ebayi, Amazone, Bazoši či Sashe ako fulltime – možno je potrebné na začiatku pouvažovať nad tým, čo mi ide, kde je moja silná stránka a potom sa do toho pustiť a vylaďovať. Mám v hlave jednu peknú „prupovídku“ zo sveta startupov – „Ak máte zlyhať, tak zlyhajte veľmi rýchlo“. To je zase špecifikom internetového podnikania, že viete veľmi rýchlo validovať ideu – niekde som napríklad zachytil nápad predávať drevené okuliare, chalan z toho urobil brutálne úspešný business – internet vám umožňuje za hodinu nahodiť Eshop, pridať drevené okuliare, ktoré môžu byť hoci aj prototypy alebo škice, vytvoríte anketu napríklad na Facebooku a validujete tú ideu – alebo máte dva, tri hotové funkčné prototypy, nahodíte reklamu a sledujete, či sú ľudia ochotní si váš produkt kúpiť – ak zistíte, že nie, na druhý deň môžete ísť do iného produktu alebo business modelu. To je na tom práve fascinujúce – veľmi rýchlo si to viete overiť, pracujete s dátami, ktoré ste si nevycucali z prsta, ale viete povedať – mám web, mám produkty, je tam nejaký traffic, je tam nejaká návštevnosť – buď mizerná, alebo návštevnosť mám ale nemám konverzie – čo s tým budem robiť? Ak vám to nejde, je možné, že výber produktu nebol úplne dobrý. Výberom produktu sa ešte budeme zaoberať v ďalších častiach.

Pomaly sa blížime k záveru dnešného podcastu Martina Prodaja, v ktorom som sa zaoberal podnikaním na internete. Napriek tomu, že som to natiahol na 45 minút, tak mám pocit, že som to prebehol strašne rýchlo a že som neodpovedal úplne na všetko, nepokryl všetky myšlienky. Skúsme to teda uzatvoriť pre dnešok, aby to nebolo neúnosne dlhé – možno ostatné podcasty budú kratšie. Pre dnešok to končím, som rád, ak ste to dopočúvali až sem, verím, že som Vás možno nabudil, inšpiroval, možno Vám v hlave skrsli myšlienky pre váš budúci podnikateľský projekt, určite Vám v tom držím palce – choďte do toho, overte si to, vždy je lepšievyskúšať si to, než stráviť tisíc hodín diskusiou a dumaním nad nejakou ideou – dnes je to skutočne otázka pár minút.

Ešte raz ďakujem za počúvanie a budeme sa opäť počuť v niektorom z ďalších dielov podcastu Martina Prodaja. Pekný deň Vám prajem.