Vo svete podnikania existuje nespočítane biznis modelov. Niektoré sú relatívne ľahké, jednak na pochopenie a jednak na realizovanie. Iné modely sú náročnejšie a ich realizácia je podmienená nielen znalosťou know how ale aj napríklad nejakým kapitálom. Biznis modely tu boli, sú aj budú. Niektoré sú staré ako ľudstvo samo, iné vznikly len vďaka novým technológiám a internetu. A presne do tejto kategórie spadá aj podnikanie na Amazone. Aby sme si mohli odpovedať na otázku, či sa jedná o hype, ktorý teraz na nás vyskakuje z každého rohu internetu alebo je to skutočná príležitosť zarobiť, je dobré si ono podnikanie na Amazone priblížiť.

Disclaimer: Na Amazone už obchodujem takmer rok. Obchodujem na  US a EU trhoch a môj obrat je cca 3000 USD za mesiac pri vynaložení pár hodín práce mesačne (side biznis). Využívam kombináciu niekoľkých biznis modelov. Počiatočný kapitál bol cca 300 EUR.

Atraktívny Amazon

V čom je teda podnikanie na Amazone také atraktívne? Predovšetkým preto, lebo Amazon umožňuje, a to už zhruba 10 rokov (takže sa vôbec nejedná o novinku, to len tradične v našich končinách objavujeme teplú vodu) predávať na svojej platforme tretím stranám. Na prvý pohľad to možne neznie nijako bombasticky, ale je to niečo podobné, akoby ste si zašli do fabriky Tesly alebo Volkswagenu a povedali im, že by ste si na ich strojoch chceli urobiť pre svoj eshop 10 ks kolobežky. Len si predstavte, koľko by vás to stálo, keby ste si chceli vybudovať vlastnú produkčnú infraštruktúru. No a s Amazonom je to podobné. Isteže to nerobí zadarmo. A čože vám to vlastne ponúka:

  • Vytvorenie (v podstate) vlastného eshopu, alebo tzv.storefrontu, kde môžete predávať svoje vlastné produkty.
  • Vytvorenie predajného účtu (seller central) z ktorého všetko manažujete. Máte tam sklad, evidenciu zásielok, evidenciu predaja. Príklad rozhranie (nie môjho) vidíte nižšie. Podrobnejšieho sprievodcu po seller central nájdete aj v mojom ebooku.seller central

seller central

  • Amazon vám umožní využívať jeho sklady a logistické služby (FBA-Fulfillment by Amazon) v čom sa podľa mňa skrýva to najväčšie čaro a najväčšia príťažlivosť, nakoľko to nie ste vy, kto chodí so zásielkami na poštu. Robí to za vás Amazon a robí to v každom prípade rýchlejšie, ako by ste to urobili vy.

Napropagovnejší biznis model

Jednoznačne najpropagovanejším biznis modelom podnikania na Amazone je tzv. Private Label, alebo vytvorenie vlastnej značky produktu. Čo to znamená? Veľmi jednoducho ide o to, že sa rozhodnete predávať napr. krabičku na mydlo. Obyčajná krabička na mydlo, na ktorú nalepíte vlastné logo je vaším private label produktom.

Samozrejme, existujú minimálne dve podmienky, ktoré musíte potom splniť. Obe sú pomerne ľahké (druhá trochu ťažšia, ale realizovateľná)

  1. Musíte nájsť produkt, ktorý sa už na Amazone predáva. Tu sa skrýva ďalšie čaro a totiž to, že nejdete na blind. Nepredpokladáte a nedomnievate sa či sa daný produkt bude alebo nebude predávat. Idete na istotu, ktorú vám umožní to, že každý produkt na Amazone má svoj vlastný rank alebo hodnotenie jeho predajnosti. A logicky si vyberiete niečo, o čom viete, že sa to už predáva. A teda žiadne experimentovanie a vymýšľanie. Keď to veľmi preženiem a zjednoduším tak ide o bohapusté kopírovanie. Na druhú stranu ak vidíte produkt, ktorý sa predáva ako teplé rožky a trochu ho vylepšíte, tak je to pre vás ešte lepšie. Pre hľadanie produktu môžete vyžiť mnoho existujúceho softwaru (Jungle Scout). Mne sa naposledy s jeho pomocu podarilo zhruba za hodinu vyprodukovať asi 20 ideí na produkty. Podrobnejšie o výbere produktu nájdete tu.
  2. Musíte nájsť dodávateľa. Štandardne ho takme všetci hľadajú na Alibabe ale dá sa hľadať vlastne hocikde na svete. Aj u nás. Problém je trochu v tom, že za také nízke ceny (ako nakupujete v  Číne alebo už aj v Indii) vám slovenský výrobca nič nevyrobí (vlastná skúsenosť)

Logistika

Máte produkt, máte dodávateľa. Ako ale dostať vaše produkty do Ameriky? Ak už máte všetko s dodávateľom dohodnuté, tak to môže vyzerať opäť pomerne jednoducho. Vo vašom obchodnom účte vytvoríte zásielku. Systém vám automaticky vytvorí prepravné dokumenty a sadu kódov (nálepky), ktoré sa dajú nalepiť na váš produkt. Tieto dokumenty pošlete svojmu dodávateľovi. On ich nalepí na vašu zásielku a vo vašom mene to všetko pošle do USA. O niekoľko dní alebo týždňov sa vo vašom sklade objavia vaše produkty a od toho okamžiku sa dajú začať predávať. Ak máte šťastie a urobili ste dobrý výber, tak sa vaše produkty predávajú závratnou rýchlosťou (je to možné, ale nie je to štandard). Inak pre konkrétnosť, závratná rýchlosť znamená stovky produktov denne.Každým predajom sa navyšeje kredit vo vašom seller central alebo to vidíte aj na apke.

Peniaze

A kde sú v tom peniaze? Každú transakciu si môžete sledovať vo svojom účte alebo dokonca aj na mobilnej apke. Vyzerá to takto (čísla sú ilustračné):

seller app

Každé dva týždne sú peniaze, po odpočítaní poplatkov transferované priamo na váš bankový účet. A tam je vlastne celý cyklus uzavretý. Za prijaté peniaze opäť nakúpite od číňana, necháte si to poslať do Amazonu a opakujete až do okamihu, kedy je napr. celý trh pre krabičku na mydlo nasýtený. Vtedy sa ale posuniete k ďalšiemu produktu a zase opakujte. Ľahké, nie?:)

Koľko sa dá zarobiť?

No jasné, veď toto nás zaujíma najviac, však? Tak si poďme urobiť hodinu matematiky. Pri výuke podnikania na Amazone sa štandardne ráta s formulkou 10x10x1. Teda predaj 1 produktu, 10 kusov denne, pri profite na produkt 10 USD. Takaže váš čistý profit denne je 100 USD. Za mesiac zarobíte pri tomto vzorci 3000 USD čistého. Zdá sa vám to málo? Pridajte ešte jeden produkt a máte 6000 USD. Stále málo? Ale no ták. V tescu by ste zarobili tak maximálne 300-500 Eur za mesiac. Pravdou je, že ak máte šťastie na prvý úspešný produkt tak zarobíte veľmi pohodlne slušných 1500 EUR za mesiac. Ten biznis sa dá úžasne škálovať a rozvíjať. Potom je  to už len o tom koľko kapitálu máte k dispozícii.

Prekážky a bloky

Buďme však úprimní a nemažme si medové motúzy popod nos. Toto podnikanie naozaj nie je pre každého. Tu sú aspoň základné podmienky aby ste sa do toho mohli pustiť.

  • Musíte mať aspoň základné znalosti angličtiny alebo niekoho, kto vám bude pomáhať pri čítaní.
  • Je vhodné mať začiatočný kapitál aspoň 1000 EUR. Ale môžete do toho ísť minimalisticky s 300 eurami, len to bude ťažšie a bude to dlhšie trvať.
  • Neočakávajte, že všetko pôjde ľahko alebo rýchlo. Budete musieť riešiť kopec vecí, ktoré sa vám po ceste naskytnú.
  • Musíte rátať s tým, že váš prvý, možno ani druhý produkt sa nechytí. Aj keď sú čísla na vašej strane, trh sa môže správať úplne inak, ako by sa dalo očakávať.
  • Je vhodné mať živnosť.
  • Je vhodné mať základy podnikateľského myslenia.
  • Musíte rátať s tým, že Amazon vám môže kedykoľvek zavrieť účet a vy s tým nebudete môcť nič urobiť.

Dostali sme sa k záveru a aj k odpovedi na našu úvodnú otázku. Amazon je v každom prípade životaschopný model podnikania so svojimi rizikami, ktorý má výhody, ktoré sa dajú len veľmi ťažko nájsť pri inom modeli. A že je to hype? Ako prišlo, tak aj odíde. Ostanú len tí, ktorí to naozaj myslia vážne. A samozrejme neskrachovali. Lebo aj to sa na Amazone dá.

Titulný obrazok: zdroj Wikipedia.