neporiadok na stoleTiež patríte k ľuďom, ktorí občas s neskrývanou pýchou hovoria: “poriadok je pre blbcov, inteligent (ja) zvládnem aj bordel”? Pamätám sa, že niektorí moji kolegovia tento argument skôr používali ako logickú výhovorku, ktorou ospravedlňovali kopy dokumentov, ktoré sa im hromadili na stole, prípadne v mailovej schránke. Okrem iného to bola dosť chabá racionalizácia neschopnosti konečne si na svojom stole a blízkom okolí urobiť poriadok.

Možno  vám spojenie time managemtnu a poriadku na stole príde ako zvláštne, ale zdanie klame. Dokonca by som si dovolil tvrdiť, že tu panuje priama úmernosť. Čím väčší neporiadok, tým ťažšie sa dokončujú úlohy,tým viac chýb sa robí, tým viac času sa stráca hľadaním potrebných dokumentov. Ide o to, že k dobrému time managementu potrebujete sústredenú myseľ. Myseľ, ktorá dokáže po určitú dobu zotrvať na jednom miesto. Na jednom zadaní. Avšak toto samo sebe je nesmierne ťažké. Veľa by vedeli rozprávať ľudia, ktorí majú nejakú skúsenosť s meditačnými technikami. Je veľmi jednoduché povedať si: “teraz sa budem 20 minút sústrediť na písanie tohoto článku. Ale myseľ nepočúva. Bude si robiť čo bude chcieť. Bude sa túlať v predstavách, bude sa ponárať do fantázií, skrátka bude neustále niekam odbiehať.  Pri takomto odbiehaní sa toho naozaj veľa urobiť nedá. Predstavte si  myseľ,ktorá sa sústredí na nejaké zadania ako pílu drevorubača. Pokiaľ je píla v záreze a pohybuje sa, tak sa práca posúva dopredu. Pokiaľ by sa však drevorubač po každom záreze obzrel, či ho niekto nevolá, alebo si spomenul, že doma zabudol vypnúť rýchlovarnú kanvicu, prípadne by musel odpovedať na telefonáty,  jeho práca by mu trvala nesmierne dlho. A čím viac takýchto vyrušení by sa v jeho práci objavilo,tým dlhšie by mu trvalo, než by svoje pílenie dokončil.

Neporiadok na stole je obrovským zdrojom vyrušení. Čím viac predmetov na stole máte, tým je pravdepodobnejšie, že sa vaša myseľ na niečom zastaví a bude sa tomu venovať. Môže to byť skutočne len okamih. Ale v tomto okamihu sa vaša myseľ nevenuje práci.

Predstavte si  že píšete nejaký článok alebo report. Celkom vám to ide od ruky, keď v jednom okamžiku  odhliadnete od počítača, možno len preto aby ste si upratali myšlienky. A v tom narazí váš zrak, na šek, ktorý sa vám na stole váľa už niekoľko dní. V okamihu ako vaše oči na ňom spočinú, rozbehne sa proces myslenia: “Ó nie, ešte toto som zabudol vybaviť. To budem musieť zájsť na poštu. Ja to tam tak nemám rád, vždy je tam kopec ľudí, hrozná otrava…hmm, keby to tak mohol niekto vybaviť za mňa…to je o ničom, táto pošta, prečo nemajú nejaký iný systém…a vôbec, nechce sa mi nikam posialať peniaze….ale musím…žeby som si našiel ešte nejakú inú robotu aby som mal viac peňazí? A čo by som mohol asi tak robiť?”

Vidíte čo sa  deje? Jeden jediný podnet spôsobil, že sa vaša myseľ zatúlala niekam celkom inam. A nielenže vás to vytrhlo z uvažovania, navyše vám to naindukovalo celkom iné pocitové naladanie než ste mali pred tým. Ono odbiehanie sa deje nielen do myšlienok ale aj do emócií. Ak sa chcete teda vo svojej práci posunúť noazaj o malý krôčik a neurobiť veľa (malý krok pre vašu myseľ, veľký krok pre vašu prácu a váš time management), stačí  keď si urobíte poriadok na stole.

Už sa vám niečo podobné stalo? Ubieha vám myseľ, ked máte na stole veľa vecí? Ako ste si s tým poradili? Podeľťe sa o svoje skúsenosti.