Tak som minule, celkom neuvážene, potvrdil zase nejakému týpkovi kontakt na nemenovanej sociálnej sieti. Ja som taký dobrák. Myslím si, že ľudia sa spájajú preto aby sa navzájom obohacovali, informovali sa, pobavili, prípadne aj nejaké ďalšie možnosti, ktoré mi nenapadli. Aby si skrátka niečo odovzdali. A občas sa stane, že vám píše niekto s tým, že by s vami chcel urobiť nejaký ten obchod. A tu je ten okamžik, kedy je potrebné spozornieť. Prečo? Nuž, obchod, alebo aj inak po slovensky biznis, to je niečo, čo je spojené s peniazmi.
Jeden by sa nazdal, a ja sa vždy tak naivne nazdávam, že niekto chce využiť moje služby a chce mi za to zaplatiť. Tomu sa vždy poteším, ale potom sa niečo stane a už to nie je o mne, ale o tom druhom a o tom, že má pre mňa super obchodnú príležitosť. V tomto okamžiku aj začnem šípiť niečo zlé, ale kedže ma mama dobre vychovala, nepošlem ho rovno do preč, ale slušne sa snažím komunikáciu ukončiť. Väčšinou sa snažím iba raz. Málokedy to funguje, a potom sa už táto komunikácia stáva pre mňa zdravotne nebezpečnou. Keby som mal na sebe taký ten prenosný tlakomer, tak by mu v tú ranu prdli baterky a elastické škrtidlo na mojej ruky by sa z rachotom roztrhlo.
Možno je to tým, že neexistuje nejaký kódex alebo čo, čo by týmto ľuďom pomohlo jasne rozlišovať čo má alebo nemá význam.
Tak mi napadlo urobiť taký minimanuál, kedže doba je rýchla a s podrobným manuálom v rozsahu cca 546 normostrán by sa asi nikomu nechcelo prehrýzať. Tento manuál je možné podľa potreby rozširovať, upravovať, dopĺňať, pokiaľ bude zachovaný jeho duch, ktorý by sa stručne dal charakterizovať: dajte mi kurva všetci pokoj s vašimi super obchodnými ponukami z ktorých nič nemám.
Tu je ten manuál:
1. Ak mi chcete ponúknuť niečo fasa, tak si prosím vás urobte domácu úlohu a skúste si z toho, čo o mne na internete nájdete, vydedukovať (to je ten postup ktorý tak preslávil Sherlocka Holmesa), či je to aspoň trochu blízke oblastiam v ktorých sa pohybujem. Pracujem hlavne vo vzdelávaní a osobnom rozvoji, keby to ešte niekto nevedel (okrem iných vecí). Ak mi ponúknete predaj motorových olejov, tak to naozaj,ale naozaj nie je nič pre mňa. Preboha, ja som pedagóg a humanista a motorovým olejom nerozumiem a rozumieť ani nechcem.
2. Určite ste boli aj na nejakom obchodnom školení kde vám povedali, určite museli, že vášho zákazníka zaujíma predovšetkým len zákazník. Teda nie vy, ani vaša ponuka. Ak z vašej ponuky kričí to, že ma chcete získať, resp. že chcete získať moje prachy, tak si môžete vsadiť na to, že dlho s vami komunikovať nebudem. Nemusí to byť nevyhnutne chyba danej služby alebo produktu, ale prevážna časť obchodníkov robí tú zásadnú chybu, že sa starajú len o sebe. Dobrý obchod je ten, ktorý je v ideálnom prípade prospešný pre obe strany. Raz mi volal jeden chlapík z jednej spoločnosti, v telefóne vysmiaty jak lečo, lebo aj toho na školení naučili a hustil do mňa jednu ponuku za druhou. Keď som vymákol ten zlomok sekundy kedy sa nadychoval do druhého kola, tak som mu povedal niečo v tom zmysle, že si myslím, že ma to ani veľmi nezaujíma, tak mi odkontroval, že jeho nezaujíma či ma to zaujíma, ale či kúpim. No nekúpil som.
3. Skúste prísť s niečím novým. Žijeme v dobe, kedy sa informácie k ľuďom dostávajú v zlomu sekundy. Tzn. že ak ste kápli na super zlatú baňu, tak je možné, že už tam pred vami niekto iný bol. Možno o tom niečo napísal, povedal, zdieľal. A ja/my o tom už dávno vieme. V duchu sme si to premysleli a asi pred rokom alebo dvoma sme si povedali, že teda do tohoto určite nepôjdeme, pretože to je len ďalší shit.
4. Dodržiavajte sľuby. Sľub, to je niečo, na čom sa dohodneme a potom sa toho držíme. Je to slušné a patrí to k dobrému vychovaniu. Takže ak mi sľúbite, že mi už nikdy nebudete volať, tak mi nikdy, ale naozaj nikdy nevolajte. Ani o mesiac, ani o rok, ani keď bude končiť vesmír. Veď sme sa na tom dohodli, tak čo je na tom nezrozumiteľné? Ak by predsa len za milión rokov nastala situácia, že by som zmenil názor, tak mi dovoľte, aby som zavolal ja vám. Ok?
5. Zvyknite si, že vám občas budem klamať. Áno, hanbím sa za to,nemal by som a v tomto smere na sebe musím ešte kus popracovať. Ak vám teda poviem (pozor,nikdy nesľubujem a ani vy to nerobte, niečo, čo nemôžem splniť), že sa na vašu mailovú ponuku pozriem, občas to poviem len tak, aby som mal do vás pokoj. Ale minule som sa čestne priznal. Slečna zapochyboval o mojej pravdovravnosti-fakt neviem moc dobre klamať, vždy ma odhalia, a opýtala sa ma či sa teda na to naozaj pozriem. A na priamu otázku aj veru viem priamo odpovedať.Tak som povedal, že sorry, že nepozriem.
6. Rátajte s tým, že sa občas chovám iracionálne a to aj napriek tomu, že som vcelku rozumný človek. Šak aj VŠ som vyštudoval.Na niektoré veci neviem racionálne odpovedať, alebo ich proste nemám rád. Tak napríklad nemám rád akýkoľvek MLM systém. Nie je to nič osobné. Áno, určite sú aj dajaké super systémy, ktoré prispievajú k blahu ľudstva a inak nás obohacujú a robia všeličo iné dobré. Ale ja s nimi nechcem nič mať. Je to ako zo špenátom. Proste ho nemáte radi, aj keď je brutal zdravý. Nie je v tom nič osobné. Tu nepomôžu žiadne logické argumenty. Mohli by ste byť aj Sokrates naklonovaný s Pythagorom a nepresvedčíte ma. Ešte som zabudol povedať, že som občas strašne tvrdohlavý s troškou ješitnosti. Takže aj keby som sa mýlil, tak to nikdy nepriznám.
7. Ďalšou oblasťou obchodu pri ktorej ide na mňa epileptický záchvat sú makléri. Ach moji makléri. Čo ja som sa ich napočúval. V telefóne u mňa nemá nikto viac čísel ako makléri a brokeri. Ja viem byť aj súcitný. Veď aj pri ET mimozemšťanovi som plakal. Ale súcit s maklérmi moc nemám. Neviem, nechcem sa nikoho dotknúť, ale ak bol niekedy niekto na mňa v telefóna zlý, podráždený, arogantný, neodbytný, urážlivý, tak to boli práve makléri. A je to dopredu prehratá partia. Neviem prečo by som s takým človekom mal uzavrieť obchod. A teraz sa dostávame na začiatok bodu 6-ani keď by som mohol niečo zarobiť. Vážne, nechcem. Nechcem s vami zarobiť. Nechcem peniaze od vás. Bodka. Je to také ťažké pochopiť? Nikdy proste neuzavriem obchod s maklérom cez telefón. Aj keď nebo zozelenie a Slnko vyhasne. Nikdy. Správam sa iracionálne? Ja viem. Inak by som tento typ komunikácie bez infarktu neprežil. Existujú asi dvaja alebo traja ľudia v mojom živote, ktorí majú prístup k mojím peniazom. A to sa nikdy nezmení. Ja viem, poviete si,že nikdy nehovor nikdy. No, akurát som to povedal. Ak by som predsa len niekedy na získavanie peňazí na burze zmenil názor, tak vás budem kontaktovať ja sám. Ale pravdepodobnosť že sa to stane, je asi taká, ako že na budúci piatok bude koniec sveta.
8. Snažte sa byť skromný a pokorný. Mám rád sebavedomých ľudí. Ale niekedy sa vaše sebavedomie mení na neskutočnú aroganciu a povýšenosť. Naozaj ste presvedčení, že bez vášho produktu alebo služby neprežijeme? Trochu mi to pripomína líška a kyslé hrozná. Vidíte, že obchod nebude, tak to druhej strane ešte pekne znepríjemníte. Určite ste boli na nejakom obchodnom školení, a ak nie tak si kúpte knihu, aby ste vedeli, že nikdy, ale naozaj nikdy nesmiete zákazníka uraziť alebo ponížiť. Tým si totálne odstrihnete aj tu malú šancu, že si na vás niekedy vo vzdialenej budúcnosti spomenie a bude vás kontaktovať.
9. Používajte svoju hlavu, aby som ja nemusel používať tú svoju na vysvetlenie, prečo to nie je dobrý nápad. Pred tým, než mi pôjdete niečo ponúknuť, tak si urobte prieskum o tom, aké sú na dané služby alebo produkty referencie. Ak sú zlé a je ich veľa, tak sa ani neunúvajte s tým, aby ste mi volali. Budem to vedieť, nejako sa tá informácia ku mne dostane a vy zbytočne stratíte čas. Keby to bol len ten váš čas, tak mi je to šuma fuk, ale žiaľ, ide aj o môj čas, ktorý by som mohol márniť pozeraním simpsonovcov a ja sa budem musieť s vami vybavovať a presviedčať vás, že to nie je dobrý nápad. A to sa mi fakt nechce.
10. Nesnažte sa ma ojebať. Čítam aj tie malé písmenká na zmluvách.
Myslím, že je toho akurát dosť. Pekný, stručný, desaťbodový manuálik. Ale ako vravím, ak máte chuť ho rozširovať, nech sa páči, do komentárov:) Držte sa a nenechajte sa napáliť.