Milý  a ctený zákazník, dovoľ mi, aby som sa ti prihovoril touto formou, nakoľko predpokladám, že na internete a v rozličných eshopoch tráviš pomerne dosť času a je teda vysoko pravdepodobné, že na tento list natrafíš. K tomuto listu ma viedlo tvoje blaho. Skutočne chcem, aby sa ti vodilo dobre, aby si bol spokojný, keď u mňa nakúpiš a aby si sa potom ku mne pravidelne vracal a míňal tak svoje ťažko zarobené peniažky, aby som ja z nich mohol potom žiť. Aha, to možno nevieš, ale ja naozaj z tvojich peňazí žijem. Ja viem, povieš si, že to sa predsa nerobí, žiť z peňazí druhých ľudí, že je to akési čudné ba až podvratné. Dovoľ mi teda, než sa pustíme ďalej, urobiť si malú exkurziu do tajov kapitalistickej spoločnosti (prevádzkovanie eshopu), ktorá sa vyznačuje niekoľkými znakmi. Nechcem byť veľmi filozofický, a tak sa budem snažiť držať sa pri zemi. Okrem toho  budem asi miestami strašne generalizovať, tak ma prosím nechytaj za slovíčka, ok?

  • Účelom každého eshopu (podniku alebo biznisu) je zarábať. Teda produkovať nejaký zisk. Toto by ťa naozaj nemalo prekvapovať, pokiaľ si samozrejme posledných 20 rokov nestrávil niekde v hybernácii a po dobe socializmu si sa prebudil do nášho ranného kapitalizmu.  Nesmieš sa teda čudovať, keď majiteľ eshopu nepredáva tovar za výrobné ceny, ale niečo si k tomu prihodí. Áno, je pravda, že občas nájdeš také výnimky, kde majiteľ dotuje svoj eshop z iných zdrojov a zjavne na ňom prerába, ale prosím nemysli si, my ostatní majitelia sme normálni a chceme na svojom podniku naozaj zarobiť. Za to, že ty nám dáš nejaké peniaze sa ti my, podnikatelia, snažíme vyriešiť nejaký problém alebo ti poskytnúť niečo, čo nemáš. O tom či sú ceny na eshopoch vysoké alebo nízke sa dá veľmi dlho diskutovať, ale čo je najdôležitejšie, je fakt, že máš na výber. Naozaj  máš. Tak ako pri sledovaní TV môžeš svoj program kedykoľvek zmeniť, tak môžeš zmeniť svoj výber eshopu kde budeš nakupovať. Iste, ak sa chceš nechať vytáčať do nepríčetnosti  bezduchou zábavou, aj na to máš právo. Televíziám to asi moc nevadí  (to šťažovanie), nakoniec, zarábajú podstatne viac asi ako všetky eshopy dokopy, tak čo. Ale priznám sa ti-mne trochu to tvoje sťažovanie vadí (zvlášť to neopodstatnené!). Nie žeby som nemal dosť starostí s tým ako nakŕmiť rodinu, ako zaplatiť hypotéku, prípadne ako sa dostať k mojim nezaplateným faktúram, toho je naozaj dosť. Ale keď mi voláš a vypisuješ a berieš ma na zodpovednosť (zväčša za úplné blbosti- ako napríklad za to, že som si dovolil pridať 50 centov k poštovnému), za to že si u mňa nakúpil, aj keď ťa k tomu nikto nenútil (veď priznaj, držal som ti zbraň pri  hlave, aby si tak urobil?) tak mi občas krv (aj iné telesné tekutiny)  vzkypí spravodlivým hnevom. Ak je tvoja sťažnosť oprávnená a spravodlivá, nepochybuje ani sekundu o tom, že urobím viac než je v mojich silách, aby som ju vybavil k tvojej spokojnosti. Spomínaš predsa, chcem aby si sa vrátil….
  • Už som o tom písal v úvode, ale napíšem to ešte raz. Chcem, aby si bol spokojný. Tvoja spokojnosť znamená, že nakúpiš u mňa aj na budúce.  Je to veľmi prosté. Všetko moje úsilie smeruje k tomu, aby si bol spokojný. Iste, občas narazíš ma masochistických majiteľov, ktorí, zdá sa, robia všetko, aby ťa nasrali a odstrašili od budúceho nakupovania, to ale nie je môj prípad. Nie som ani masochista, ani miliardár, aby som si mohol dovoliť stratiť čo i len jedného zákazníka. Ver mi, že občas ja, aj  môj tím, potíme krv, aby sme ti vyšli v ústrety a splnili každé tvoje želania, nech by bolo akokoľvek čudné. Napr. keď chceš, aby som ti doniesol tvoj tovar osobne, pretože zajtra odchádzaš na dovolenku a chceš ho tam používať (a to všetko bez nejakého príplatku).
  • V tejto spoločnosti je to tak, že každý na každom zarába. V takej alebo onakej forme. Neustále dochádza k rozličným transakciám. A tak je to v poriadku, naozaj sa nejedná o nič patologické ani zvrátené, aj keď sa ťa okolie občas snaží presvedčiť o niečom inom. Aj vo vesmíre sa neustále energia premiestňuje, tak prečo my by sme mali byť výnimkou? Alebo mi chceš povedať, že ty chodíš do práce len preto, lebo sa ti tam páči? Nie preto, aby si tam dostával peniaze za prácu, ktorú vykonáš? No teda…nenachádzam slov. No v každom prípade väčšina ľudí, čo poznám, si tak zarábajú na živobytie, ergo, za nejakú svoju činnosť  berú peniaze. Aj ja to robím, fakt, a nehanbím sa za to. Peniaze sú fajn, môžeš s nimi zaplatiť hypotéku, alebo si kúpiť nejaké zbytočnosti, ako napr. chleba, mlieko a tak. Mal som kedysi ideály, chcel som žiť bez peňazí, ale tie ku..vy mi to nedovolili. Musel som platiť odvody, dávky, a čo ja viem, čo ešte….proste bez peňazí sa to nedalo a na ulici som žiť nechcel.
  • Ak u mňa nakupuješ, chcem, aby si to robil slobodne, bez nátlaku. No možno by mi nevadilo keby na teba tlačila tvoja manželka:) Hmm, veď na koho netlačí, že? V každom okamžiku,v každej sekunde môžeš odísť. Naozaj, ja to dajako prežijem. Ak je na  mojom eshope čokoľvek, čo ti vadí, čo sa ti nepáči, daj od toho ruky preč. A dôvod sa vždy nájde. Veľa tovar, málo tovaru. Vysoké poštovné, žiadne poštovné a pod. Prípadne ak máš na to čas alebo chuť, mi môžeš napísať konštruktívnu spätnú väzbu. Len pre jasnosť, to nie je tá, kde mi píšeš: “vy hajzli kapitalistickí…”
  • Je to smutné, ale občas sa ti stane, že natrafíš na niekoho, kto ťa podvedie. Sme predsa dospelí ľudia, tak si nalejme čistého vína. Občas sa to stane, a žiadne božská ani diabolská sila s tým nedokáže nič urobiť. Možno je to karma, alebo čo ja viem čo, občas sa to proste stane. A to je mi fakt ľúto. Nechcem, aby si strácal svoje peniaze u nejakých pofidérnych obchodníkov, pretože to znamená čo? No predsa to, že u mňa už nebudeš mať za čo nakupovať 🙁 A okrem toho ti hrozí, že všetkých poctivých obchodníkov hodíš do jedného vreca. Nemám ti to za zlé, sám by som sa tomu asi ťažko bránil a možno by som aj ja reagoval podobne. Ak sa ti niečo také stane niekoľkokrát (fakt smola), už radšej nenakupuj v žiadnom eshope. Vážne, ušetríš sebe nervy a peniaze a nám, obchodníkom, celkom zbytočné vysvetľovanie, že my sme iní. Aj tak by si nám neuveril.
  • Keďže sa snažím naozaj poctivo podnikať, a ver mi, naozaj sa to dá, ale je to kurevsky ťažké, veľmi by som ocenil, keby si aj ty hral férovo. To napr. znamená, že keď si u mňa  objednáš tovar, napr. na dobierku, tak zaňho aj naozaj zaplatíš a nebudeš sa schovávať za trápne výhovorky typu: ” som to  neobjednala ja, to sa moja mačka omylom dostala k počítaču a objednala si tie cool swarovského náhrdelníky”. Ako vážne? Sme na základnej škole, kde vyhráva najlepšia výhovorka? Ako som spomínal, som férový obchodník a nebudem ťa kvôli tomu naháňať a dlžnú sumu od teba vymáhať (áno, aj také sa dá, keď si prečítaš dobre obchodné podmienky) a proste ti to odpustím. Ale prosím ťa, na kolenách ťa prosím, daj mi vedieť o tom skôr, ako tovar objednám u dodávateľa a zašlem ti ho. Možno si ti neuvedomuješ, ale ja do toho tovaru dávam svoje vlastné prachy a keď si tovar nepreberieš, vzniká mi škoda. Stačí len jedna mizerná sms a budem ako v nebi. A dokonca ťa ani nedám na čiernu listinu, kde si dávam zákazníkov, ktorý ma nepekne odrbali.  Netreba sa tváriť hneď pohoršene. Ak teba niekto podvedie, alebo oklame, tak si budeš dávať sakra pozor, aby sa ti to nestalo znova.
  • Nie som dokonalý a dlho ešte nebudem. Môjmu eshopovému podnikaniu sa učím pár rokov  a veľmi jasne si uvedomujem, že mám na čom pracovať a čo zdokonalovať. Nemusíš mi to pripomínať, sám to viem. I keď, ako som písal, za konštruktívnu spätnú väzbu budem naozaj vďačný. Moja obchodná filozofia je veľmi jednoduchá:  chcem, aby si bol spokojný. Áno, občas sa mi to nepodarí  a vtedy sa čo najpokornejšie za svoje chyby ospravedlňujem a sľubujem, že urobím všetko, aby som ich napravil. A ak ty budeš občas zhovievavý (ja viem, že nemusíš), ale ak budeš, budem ti za to veľmi vďačný a budem sa zlepšovať každým dňom.

 Disclaimer:  Zámer tohoto článku nebol dotknúť sa poctivých, čestných a spoľahlivých zákazníkov, ale skôr poukázať na to, že každý obchod má dve strany a s nepoctivcami a podvodníkmi sa obchodovať proste nemá a nedá…