V poslednej dobe pomerne často využívam služby iných freelancerov. Slovenských aj zahraničných. Sám sa stále za freelencera vo vnútri považujem, aj keď aktuálne sedím na korporátnej stoličke a začal som všímať niečo, z čoho som miestami podráždený, prekvapený a občas aj znechutený. Môj postreh nemá byť zámer byť všebecne platným pravidlom, ale skôr reflexiou osobnej skúsenosti z ktorej by snáď mohlo vypadnúť aj nejaké to múdro pre budúce generácie.

Situácia:

Vypíšem „vyberove konanie“ na najznámejšom slovenskom portáli pre mikro prácu. Dostanem odpovede od ľudí, o ktorých predpokladám, že majú o danú prácu záujem. Ďalej predpokladám, že daný záujemca vie, alebo aspoň tuší, že vstupuje do zákaznícko dodávateľského vzťahu, ktorý sa vyznačuje istými základnými charakteristikami, napríklad dodržiavaním termínov. Kontaktujem prvého záujemcu, u ktorého som si prezrel portfólio. Moja ponuka ostáva bez reakcie niekoľko dní. Dávam šancu. Možno človiečik má veľa práce (?). Načo ale teda potom odpisuje na ponuku? Po takmer týždni ponuku ruším a  posúvam sa o dom ďalej. Situácia sa nepríjemne opakuje s takmer rovnakým scenárom. Píšem, čakám, dávam šancu. Bez reakcie. Ponuku ruším a píšem negatívne hodnotenie. Predpokladám, že daný človek ani netuší, že prítomnosť negatívnej reakcie v jeho portfóliu mu môže dosť významne ovplyniť jeho budúce príjmy. Ale asi to nerobím pre peniaze. A to som si myslel, že ľudia (na tejto stránke) chcú robiť biznis a chcú nazaj zarábať. No, asi som sa mýlil. Že by sa na začiatku jednalo o malé sumy a že to za to nestojí? To predsa nie je problém. Ak by som  bol spokojný, tak by som ponúkol viac zakázok. Ale takto? Ani cent.

Ok, dajme tomu ešte jednu šancu. Tretí v poradí. Tušil som, že to nebude jednoduché, ale toto ma naozaj  dostávavalo do kolien. Dodávateľ príjma zakázku 5.5, dávam inštrukcie a čakám. Po 7 dňoch sa ráčim inforomovať, ako je na to moja zakázka. Dodávateľ odpovedá, že je na dovolenke a nestíha. ČO??? Po 7 dňoch mi povie, že je na dovolenke a nestíha? WTF? Ja som veľmi pokojný človek ale tu sa mi už pomaly bielka pretáčali. A aby som dokázal že som tolerantný až po strop tak dávam ešte jednu šancu, s jemným pripomenutím, že snáď by nebolo od veci ma o tom dopredu informovať a dávam deadline 12.5. Pár dní po termíne sa samozrejme nič nestalo  a tak opäť zakázku ruším a dávam negatívne hodnotenie. Pointa? Na 4 pokus to vyšlo.

Ponaučenie z príbehu:

  • V podnikaní ide o peniaze. Nie je to hra o fazuľky. Viete, na peniaze sú ľudia pomerne citliví a tak k tomu treba pristupovať. Ak ponúkate nejaké služby, pamätajte na to, že zákazník si za svoje služby platí a má právo sa dodania (služieb alebo tovaru) dožadovať. Ak nie ste schopný plniť  si svoje záväzky, tak to nerobte. Možno si poviete, že o nič nejde, ale nie je to pravda. Dávate všanc svoje meno a ak to poseriete hneď na začiatku, bude si lízať rany veľmi dlho. Budovanie vlastnej značky je vaša vstupenka do práce vašich snov.Vašej vlastnej práce, kde budete sami sebe pánom. Ak to nie je vaším cieľom, byť slobodný a mať prácu vašich snov, tak si ušetrite čas a energiu a vykašlite sa na to.
  • Ak sa už o toho pustíte, tak prosím vás, hlavne komunikujte! Máte technológie, ktoré vám to umožňujú. Viete byť pripojení na fb takmer 24 hodín a to dokonca aj na záchode. Tak to do pekla využite a odovedajte na otázky, ktoré vám vaši zákazníci dávajú.  A neexistuje naozaj stupídnejšia výhovorka ako to,  že nemáte čas. To už tá s tým, že vám pes zožral domácu úlohu je vtipnejšia. Nie je nič frustrujúcejšie, ako keď na moje volanie nikto neodpovedá. Na komunikáciu využívajte všetky dostupné prostriedky: fb, appky, mail, skype, čokoľvek, ale hlavne sa neschovávajte. Koľko by asi tak trvalo napísať: som na dovolenke? A napísať to hneď ako dostanem nejaký dopyt? 3 sekundy? Ale to asi nešlo. Možno pes zožral mobilný telefón.
  • Urobte všetko, čo zákazník potrebuje a urobte aj niečo navyše. Ponúknuť základnú hodnotu, teda to, za čo zákazník platí je základ a štandard. Ale vy predsa nechcete byť štandardom? Chcete byť niečo viac a niečo lepšie. Ponúknite niečo viac, pridajte nejaký bonus, urobite nejakú drobnosť navyše. Zabezpečíte si tým, že váš zákazník bude spokojný a objedná si u vás aj na budúce.
  • Urobte všetko pre svoje dobré hodnotenie. Toto začína byť extrémne dôležité, len u nás sme zase trochu zaspali. Pri zahraničných freelanceroch som si všimol extrémny tlak na pozitívne hodnotenie. Veľmi intenzívne a veľmi aktívne sa vždy zaujímajú o to aké hodnotenie im dám a boja sa ako čert kríža negatívnych hodnotení. A pýtajú sa vždy, čo ešte možu urobiť aby som bol spokojný. A prečo? Pretože negatívne hodnotenie može znamenať rozdiel niekoľko  tisíc dolárov v príjmoch za mesiac. A to už je objem, pri ktorom sa oplatí robiť veci perfektne. Volá sa to tiež social proof. Verejnosť rozhodne o tom, či ste dobrý. Ani mne sa to občas nemusí páči, ale takto sú dnes rozdané karty.Take it or leave it.

Máte aj vy nejaké skúsenosti? Podeľte sa o svoje múdra v komentároch.