fbpx

„Your selling account is under review“.  Váš účet je práve pod kontrolou. Máloktorá veta spôsobuje také infarktové stavy pre amazonského obchodníka ako táto. Prekoná ju už len „Your selling privileges has been removed.“ Vaše právo predávať vám bolo odobraté. V oboch prípadoch to znamená, že pre daný okamih ste s obchodovaním skončili a všetko čo ste doteraz zarobili, vám amazon na svojom účete podrží. A jedno koľko tam máte. Mohli ste mať za sebou skvelý mesiac a zarobili ste desiatky tisíc dolárov, ale nemáte šancu sa k nim dostať, pretože AMZ ich môže pokojne držať aj 90 dní. A ak svoje obchodovanie beriete vážne, tak takéto narušenie vášho cash flow môže byť takmer likvidačné. Ale dá sa s tým vôbec niečo robiť? Dá sa proti tomu dajako brániť? Pozriem sa možno najprv na veci, ktoré AMZ berie veľmi vážne a pri ktorých je nemilosrdný.

  • Zákazník je všetko. AMZ urobí všetko preto aby bol zákazník spokojný. A zákazník môže byť v príncípe nespokojný s dvoma vecami. Tovarom ako takým a časom/kvalitou jeho doručenia.
  • AMZ neznesie aby ste predávali fejky. Akokoľvek sa zdá byť príťažlivé ísť do brandových vecí, ktoré nie sú pravé, odolajte tomuto pokušeniu a radšej sa vydajte cestou svojho vlastného produktu.
  • Dbajte dôsledne na to aby bol produkt popísaný čo najpresnejšie, aby v žiadnom prípade zákazník nemohol povedať, že  je rozdiel v popise a skutočnosti. Táto diskrepancia (prejavená sťažujúcim sa zákazníkom) môže vzbudiť pozornosť amz a ten sa vrhne na váš účet.
  • Včasné doručenie zabezpečíte tak, že budete využívať program FBA. Samozrejme môžet predávať na AMZ a posielať od seba, ale v takom prípade musíte úzkostlivo dbať na kvalitu tejto služby.
  • AMZ chce vidieť že vaši zákazníci sú spokojní a dajú vám o tom vedieť vo feedbacku, ale zas na druhej strane chce, aby ste ich veľmi neotravovali, napr. so žiadosťou o feedback. Aj vám to príde trochu schizofrenické? Nuž, aj taký vie byť veľký pán. Riešenie: využívajte automatizované feedback programy ako napr. feedbackgenius alebo feedbackfive. Týmto môžete mierne zvýšiť počet feedbackov na vašu adresu. Len pre porovnanie. Z predaných cca 150-200 položiek som získal 5 feedbackov bez používanie feedback programov. Amz spozornie okamžite, akonáhle veľa predávate ale máte málo feedbackov. Že to nie je vaša chyba? Že neviete ako máte zákazníkov prinútiť aby zdvihli prdel a  napísali vám feedback? Váš problém…deal with it.
  • Predávate príliš veľa? Darí sa vám? Ste automaticky podozrivý. Volá sa to „sales velocity“.  Toto sa stáva hlavne novým predajcom, ktorý narazia na zlatú žilu, čo sa často môže stať napr. cez vianočnú sezónu, kde vaše predaje prerážajú strop. Pokiaľ presiahnete obrat 700 USD za 30 dní, tak spadáte do tejto kategórie. Zase je to trochu pritiahnuté za vlasy. Amazon vás nabáda aby ste predávali, ale zas nie veľmi veľa, lebo to  vyzerá podozrivo.
  • V takýchto prípadoch sa často píše tzv. Appeal letter. Niekedy vás Amazon na to priamo vyzve a chce od vás dodatočné údaje o tom, odkiaľ máte svoje tovar, ako zabezpečujete jeho kvalitu,ako dlho robíte tento biznis a kopec ďalších, trochu výsluchových otázok. Môžete si ho napísať sami, alebo nájsť na internete. Niektoré firmy to urobia za vás od 200 USD do 5K USD.
  • Pozorne sledujte metriku svojho účtu, odpovedajte na všetky zákaznícke otázky čo najskôr. Snažíte sa robiť ozajstný biznis a podľa toho k tomu treba aj pristupovať.
  • Dôležitý key takeawy z takejto situácie je: diverzifikujte svoje portfólio. Začnite pracovať aj na iných predajných kanalóch, pretože len tak môžete oslabiť svoju závislosť na AMZ.

Všetky vyššie uvedené kroku vám negarantujú,  že amz váš účet nebude zavretý alebo pozastavený, ale aspoň  budete vedieť, že ste urobili všetko tak, ako má byť. Občas je to ale dosť chabá útecha. Zvlásť vtedy keď vám AMZ drží vaše vlastné peniaze a nie je jasné, kedy vám ich vráti.