fbpx

amazonUž sa presne nepamätám, kedy som si objednal svoju prvú knihu z Amazonu. Ale bolo to naozaj dávno. Ešte v časoch kedy sa kultúra internetového nakupovania u nás ešte len rozbiehala  a zohnať iné knihy, ako slovenské bolo takmer nemožné. Pamätám si na ten pocit, keď som našiel v schránke žltý lístoček, že ma na pošte očakáva zásielka z cudziny. Bol to taký malý sviatok.

Ďalším levelom bolo, keď som sa rozhodol kúpiť si Kindle. V tom okamihu sa kultúra nakupovania posunula na celkom inú úroveň. Získať knihu, na ktorú by som inak čakal aj mesiac, okamžite. Tak tomu som vravel uspokojovanie zákazníckych potrieb v reálnom čase. Od tej doby do môjho Kindlu a následne aj apiek na tabletoch natieklo už veeeeľa peňazí. Nikdy som to však neľutoval. Za čo som si zaplatil, to som aj dostal. Ako zakazník som krochkal blahom. A vlastne  predovšetkým o tom aby zákazník bol spokojný, je kniha Jeff Bazos a éra Amazonu , ktorú som pred pár dňami prečítal a z ktorej by som vám rád priniesol zopár myšlienok.

Napriek tomu aký je Amazon obrovský, tak som ho nikdy nevnímal ako technologickú firmu, na rozdiel od Apple.  Pre mňa, a asi aj pre mnoho inch, to bolo jednoducho kníhkupectvo. A pritom v Bezosových očiach to bolo vždy viac než len obyčajné internetové kníhkupectvo. Amazon naozaj je, bol a snažil sa celý čas byť nielen firmou, ktorá posiela ľudom knihy, ale predovšetkým technologickou firmou. Bola to myšlienka, ktorú sa jej zakladateľ Jeff Bezos snažil šíriť kade chodil a to aj napriek tomu, že spočiatku to tak vôbec nevyzeralo.

No, spočiatku…ako sa to vezme. Ono to práve ako technologická firma nevyzeralo poriadne dlho. Avšak vďaka tomu, ako sa pre Bezosa stalo takmer denným náboženstvom posúvať hranice firmy a hranice jej zamestnancov sa firma dostávala na stále nové územia. Bolo to ako keď pomaličky varíte žabu v hrnci. Kým si niekto stihol všimnúť čo sa deje, tak sa Amazon stal technologickou špičkou. Občas to pripomínalo ten klasický príbeh o Dávidovi a Goliášovi. V knihe to krásne ilustruje snaha Wal Martu stať sa  najvážnejším konkurentom Amazonu pri internetovom predaji kníh.Úplne si pochutnávate na veľkohubých vyjadrenia najväčšieho retailového predajcu ako oni budú tí najväčší a viete, že v tomto ho Amazon strčí do vrecka. A tešíte sa z toho ako keď John McClane nakopáva teroristom v Smrtonosnej pasci prdel. V knihe nájdete mnoho podobných momentov, keď priam vidíte ako Bezos usmieva popod fúzy, ako zase niekomu vypálil rybník.

Tento podnikateľský príbeh zachytený v knihe Jeff Bazos a éra Amazonu sleduje tradičnú štruktúru podobných príbehov. Ako sa to všetko začalo. Aké bolo Bezosove pozadie a zázemie z ktorého vychádzal. Podobne ako sa v Appli všetko točilo okolo Jobsa, tak v Amazone sa všetko točí okolo Bezosa, ktorý bol a je považovaný za technologického vizionára, ktorému sa už pár krát podarilo predbehnúť dobu. Často krát aj dobu, ktorá na jeho inovácie ešte nebola pripravená a novinky odmietla. Napriek tomu sa Jeff nikdy nevzdal a pozeral sa dopredu viac ako všetci jeho konkurenti.

Základnú štruktúru knihy tvoria jednotlivé časové obdobia, ktoré boli pre Amazon charakteristické tým, že sa  zavádzala nová služba, nový technologický postup, alebo zákaznícky prístup. Počas čítania som mal zaujímavý pocit. Veľmi veľa inovácií, na ktorých Bezos trval, skrachovalo, alebo  neprinieslo ten úspech, aký bol očakávaný. Napriek tomu sa v konečnom dôsledku Amazon ukázal ako víťaz, ktorý prvý prestrihol cieľovú pásku. Hovoríte si: ani toto mu nevyšlo, tu sa zase prejavil ako arogantný blbec, ktorý ide proti celému svetu. A pristihnete sa pri tom, že tomu chlapovi, ktorý tomu celému šéfuje aj svojím spôsobom fandíte, aby sa mu to podarilo.

Jeho manažérsky štýl sa v mnohom podobá tomu Jobsovmu a pokiaľ ste čítali jeho životopis od Waltera Isaacsona, tak tam budete nachádzať významné podobnosti. Čo ma len privádza  k myšlienky, či všetci veľkí lídru musia byť tak trochu diktátori a tyrani, ktorí majú problém s ovládaním hnevu.

Dobré príbehy sa dobre čítajú a tento príbeh je jednoznačne dobrým príbehom. Dobre spracovaným, dobre napísaným. Ak ste pod stromčekom nenašli knihu,ktorá by vás zaujala a hľadáte inšpiratívne čítanie z reálneho života, tak toto by mohla byť voľba, ktorá vás nesklame.