Pred časom som robil webinár, kde som sa venoval tomu, aké predpoklady by mal mať človek na to, aby mohol začať podnikať na internete. Okrem mnohých vecí, ktorým som sa venoval, sme sa dostali k otázke, koľko je možné si týmto typom podnikania zarobiť. Jedna z nadšených odpovedí účastníka znela, že to je neobmedzené, iný zase povedal, že milión. Vtedy mi začalo dochádzať, že niečo nie je v poriadku, že pohľad na info podnikanie, tak ako sa s ním ja stretávam a ako ho vnímam mi príde ako príliš “ružový” a optimistický. Samozrejme, keby som si neuvedomoval všetky prekážky, ktoré s týmto typom podnikania súvisia, tak by som povedal, obom, že majú pravdu. A áno, za určitých okolností by aj mohli mať pravdu, ale tieto okolnosti  sa pomerne zriedka pri zmienke o info podnikaní objavujú, tak som si povedal,že sa pozriem na tú tmavšiu stránku tohoto úžasného biznis modelu.

Info podnikaniu sa venujem cca 3-4 roky a podľa jednej definície, ktorá hovorí, že expertom sa stanete vtedy, keď istej oblasti venujete tak cca 10.000 hodín, čo je zhruba 1 rok, by som sa mohol považovať za experta. Ale nepovažujem. Ani zďaleka neviem všetko, nevyskúšal som všetko a mám sa ešte veľa čo učiť. Za tú dobu som však vytvoril viac ako 40 informačných produktov, spustil som a prevádzkujem (za výdatnej pomoci mojej manželky) niekoľko profitujúcich eshopov, na vlastný youtube kanál som nahral niečo cez 120 videí, k tomu nerátam prácu copywritera, blogy atď. Možno sa teda nejaké tie poznatky na mňa nalepili  a z nich aj budem čerpať pri tomto článku.

Mojím hlavným zámerom, je upriamiť pozornosť aj na druhú stranu informačného podnikania. Každá minca má dve strany. Tak aby ste vedeli, do čoho sa púšťate:)

Takže, prečo nie je info podnikanie pre každého?

1. Info podnikanie je vo svojej podstate podnikanie ako každé iné. A na podnikanie treba mať okrem iných vecí aj odvahu, ktorá vám zabezpečí, že budete vedieť zvládať tú brutálnu dávku neistoty, ktorá visí nad hlavou každého podnikateľa. Ako podnikateľ neviete, či budete mať na budúci  mesiac robotu, či budú zakázky, či budú zákazníci nakupovať. To neviete. Ale hypotéku a odvody platiť musíte,aj keby čo bolo. Ani zamestnanec, ktorý má stabilné pracovné miesto nie toho celkom ušetrený, ale predsa je len, z tohoto hľadiska, o trošku na tom lepšie, ale naozaj len o trošku. Ani stabilné zamestnanie už dávno nie je takou istotou ako bývalo, a aj z veľkého podniku vás môžu na fleku vyraziť. Mám okolo seba ľudí, ktorým sa idea podnikania, vlastného biznisu veľmi páči, ale nikdy nenájdu tú odvahu s tým seknúť  a naozaj sa ponoriť do tej neistoty. Proste to tak je. Ani ja nebudem nikdy behať stovku pod 9 sekúnd. Proste to tak je. A som s tým  v  pohode. Mohol by som samozrejme začať trénovať a siliť sa do toho, obetovať tomu všetok svoj život. Ale stálo by to za to? Určite nie. Nie je to jednoducho moja životná cesta, budem kráčať radšej po tej svojej. Niekedy okolie, média, sociálne siete, vedia byť veľmi nátlakové, čo sa presviedčania týka. Niekedy až natoľko, že zabudneme na to, v čom sa cítime dobre. Niekedy je potom treba veľmi veľa času aby sme z toho opojenia vytriezveli a nie je to vždy príjemné.

2. Ak už sa do info podnikania pustíte, potrebujete mať disciplínu. Ktorú je o to ťažšie dosahovať a udržiavať, pretože nikoho nad sebou nemáte, kto by na vás dozeral. A to hovorím o disciplíne v priebehu roka a rokov. Nie dní, týždňov alebo mesiacov. Je to nový mind setting, na ktorý si budete musieť zvyknúť. Na začiatku a často krát aj v priebehu, keď sa vám nebude moc dariť, budete musieť tvrdo pracovať. Nie 4 hodiny cez týždeň, čo je moja obľúbená formulka a méta ku ktorej smerujem, ale aj 80 hodín týždenne, žiadne sviatky, dovolenky. Makať, makať, makať. A to nehovorím o tom, že si nemôžete ani moc dovoliť ochorieť, lebo kto bude potom robiť za vás? Možno si poviete, ale keď mám všetko zautomatizované, tak ani nemusím vsať z postele a zarábam. Haha, dosť dobré. A čo dovtedy? Koľko trvá vytvorenie takého systému? Koľko trvá jeho vyladenie? A nakoniec, dnes sa ani tá najdokonalejšia výroba, aspoň za čas, bez ľudského faktora nezaobíde. Napríklad taký eshop. Ten tiež radím do určitej kategórie informačného podnikania. A tam sa bez toho aby ste balík zabalili a odniesli na poštu, fakt nepohnete.

3. Potrebujete sa naučiť množstvo nových vecí. Máte dve možnosti. Buď si zaplatíte informačný produkt, ktorý vás to naučí (celkom ironické:), alebo si pozisťujete všetky informácie sami. Keď som navrhoval svoju prvú membership site, trvalo mi mesiac, než som sa dopracoval k nejakému obstojnému výsledku. A to som napr. už bol napr. zbehnutý v práci s wordpressom, čo mi veľmi pomohlo. Alebo si kliknite na widgetik vpravo hore, taktiež celkom pekný kurz na Udemy. Tiež mesiac driny.  Neviem si predstaviť, koľko úsilia  by ma to stálo, keby som bol len bežný užívateľ pc a internetu. Raz toľko? Dva krát toľko? Ešte viac? Gary Vaynerchuck raz povedal, že ak vás niečo baví, tak do toho dáte všetko a dotiahnete to do konca. Veľká pravda. A taktiež by som dodal, že na tej ceste k cieľu, som si asi miliónkrát povedal, že na to kašlem. Ale nedalo sa. Viete prečo? Lebo hypotéka je sviňa. To, že ma to bavilo, bol len obrovský bonus, ktorý mi to pomohol zvládnuť. A keď sa spoja dva takéto silné motivačné faktory, tak potíte krv aj slzy aby z toho niečo bolo. Ale že by to bola prechádzka ružovou záhradkou? Možno poriadne zarastenou záhradou, ktorú už sto rokov nikto nepokosil a bez motorovej sekačky si ani neškrtnete.

4.Potrebujte investovať do vybavenia. Tak tu si uvedomuje, že idem trochu sám proti sebe, pretože tvrdím, že začať sa dá aj s málom. Vlastne s tým čo máte. A to je pravda. Ale keď sa chcete posunúť na profesionálnejší level, tak sa tomu nevyhnete. Jasné, že hodne záleží na tom, v akej oblasti info podnikania sa pohybujete. Ak len vydávate ebooky, tak vám naozaj bude stačiť veľmi málo. Ale keď chcete pracovať s audiom, videom, tak tam bude situácia trochu iná. Veľa pekných produktov sa naozaj dá urobiť s tým, čo už teraz máte, ale keď sa na to sami pozriete, alebo si to vypočujete, tak si poviete: “hmm, chcelo by to lepší zvuk, alebo obraz, musím kúpiť lepší mikrofón alebo kameru.” Investícia ako každá iná.

5. Potrebujete sa stať expertom. Ak už expertom ste, tak máte napoly vyhrané. Napoly preto, lebo ak niečo viete, ešte to neznamená, že viete svoje znalosti pretaviť do reálneho infoproduktu, ktorý si budú aj zákazníci kupovať. Moja mama je celkom dobrá v sadení zemiakov, otec vie celkom slušne rezať na cirkulárke ( zatiaľ všetky prsty má). Určite obaja majú v tejto oblasti viac než 10.000 hodín, ale  nikdy o tom nenapíšu ebook, alebo nenatočia dvd prezentáciu. Jednak sa im nechce (sú už unavení z tých zemiakov a cirkulárky) a druhak by sa nevedeli správe “odprezentovať”. Jednoducho v ich prípade sa nestretla znalosť témy/oblasti zo znalosťou toho, ako to predať. Keď proste neviete písať, tak ebook asi nenapíšete. A možno aj hej, ale koľko do toho investujete. Viď odstavec s mojim cieľom zabehnúť stovku pod 9 sekúnd. Z tohoto pohľadu je možné fakt asi všetko….ale má to cenu? Myslím, že viete, čo tým chcem povedať.

6. Aj keď väčšinu času robíte to, čo vás baví, ani za boha sa nevyhnete tomu, aby ste občas nemuseli robiť aj niečo, čo vás nebaví. A raz darmo, keď je treba platiť dane, tak žiadne motivačný citátik na vašej fb nástenke vám nevyčaruje úsmev na tvári. Nech prvý hodí kameňom, kto rád platí dane. Nič? Nikto? Som si myslel. Proste zatnete zuby a keď ste slušný občan, tak zaplatíte. Ale s radosťou to robiť nebudete. A určite by sa ešte našlo zopár fasa činností, ktoré by som naradšej niekde zakopal. A vy asi tiež. Nejaké nápady?

7. Dostali sme sa na sedmičku, to je také pekné číslo na koniec. A ako vieme, tak peniaze sú vždy až na prvom mieste, ale pre tento prípad si ich necháme na koniec. Verím, že info podnikaním sa dá pekne zarobiť. A tým pekne, myslím naozaj pekne. Priam kráľovsky. Asi tak ako v každom inom podnikaní. Sú podnikatelia, ktorí sú o niečo viacej šikovnejší ako tí ostatní, alebo sú….(za tri bodky si dosadťe to svoje prečo si myslíte, že niektorím sa viac darí) a tí môžu povedať, že sú za vodou. Ale väčšina bežných podnikateľov za vodou zďaleka nie je (pozor, veľmi zjednodušujem a generalizujem, aby sa mi lepšie písalo) a mnohí ani nikdy nebudú. O väčšine z tých, čo osobne poznám by som povedal, ak sa im naozaj darí, že si žijú tak mierne nadštandard (toto je samozrejme opäť veľmi relatívne, ale tak sa nechytajme za slovíčka). Ak idete do infopodnikania s tým, že na tom zarobíte  majland, tak asi budete časom sklamaní. Nevravím, že nič nezarobíte, ale na nové Ferrari to nebude, možno fabka  alebo jazdená oktávka na začiatok.

Nuž, tu je môj aktuálny pohľad na info podnikanie. Viem, že je veľmi subjektívny a osobný. Tzn. že veci tu povedané nemusia platiť vždy, všade a za každých okolností. A určite ani neplatia, tak to berte prosím s rezervou:) Ak vás k tomu niečo napadne, rád budem o tom s vami diskutovať.

Prajem vám veľa zdaru.

Pic by istockphoto.com