Časový audit

Jedným zo základných nástrojov Time managementu je tzv. časový audit dňa. Časový audit dňa má za cieľ diagnostikovať tie miesta kde strácame čas, resp. ho využívame neefektívne. Okrem mnohých činností, ktoré sú klasickými požieračmi času by sme mohli hovoriť o jednom, ktorého apetít je takmer neukojiteľný. Ide o nakupovanie a trávenie času v obchodných centrách

Keď som prišiel do Bratislavy a začal som sa zariaďovať, takmer každú voľnú chvíľu som trávil v rozličných obchodných centrách. A že ich je teda v Bratislave požehnane. Samozrejme, nehovorím o situáciách kedy je potrebné zabezpečiť bežné potreby pre domácnosť ako sú potraviny, hygienické potreby a pod. Ale, ruku na srdce, koľkí z nás idú naozaj nakupovať s jasným vedomým toho čo potrebujú a nemajú sa v pláne nikde zdržiavať? No ja som si tú ruku na srdce položil a môžem, síce s malou dušičkou, povedať, že sa snažím ujasniť si načo vlastne do “obchoďáku” idem.

Nástrojom, ktorý mi k tomu vcelku dobre poslúž, je obyčajný zoznam. Zoznam vecí, ktoré potrebujem zabezpečiť na obyčajnom papieriku alebo post-it. Mnohokrát sa mi stalo, že som “zabíjal” hodiny len tým, že som sa bezcieľne potuloval po obchodoch, nazeral do výkladov a dral topánky bezcieľnym potulovaním sa od výkladu k výkladu. Úžitok samozrejme z tejto činnosti nebol žiadny. Až na neskorší pocit, že som dokonale premrhal čas, ktorý som mal k dispozícii.

Na tomto mieste by som sa trochu pristavil a otvoril, len na krátko, tému mužského a ženského nakupovania. Musím sa priznať, niekedy veľmi trpím, keď idem nakupovať s manželkou a myslím, že v tom nie som sám. Prečo? Niektorí vedci aj v tejto činnosti vidia naše genetické predispozície a tvrdia, že muži sú lovci a ženy zberačky. Muž nakupuje takto “….prídem, vidím, beriem, odídem, hotovo…. Žena nakupuje nasledovne “….idem si kúpiť niečo na seba…ale čo by to tak mohlo byť?….hmm, niečo ružové, niečo červené, aby mi to ladilo k topánkam..aha a tam majú nejakú akciu, idem sa tam pozrieť…..a tam je tiež niečo v výpredaji…”

Skrátka myslenie muža je v tomto veľmi priamočiare a ženine? Nazvime to-proste košaté:) Avšak keď sme si s mojou manželkou začali vyhodnocovať, koľko neproduktívneho času sme strávili, a zbytočne, v obchodoch, urobili sme spočiatku síce malý, ale neskôr pomerne hlboký rez do takýchto aktivít. Tým sme získali priemerne týždenne asi 4-6 hodín na zmysluplnejšie činnosti. Inak-viete si odhadnúť, koľko takéhoto času strávite vy?

Ako teda postupovať?

  1. V prvom rade, predtým než sa niekam vyberiete, urobte si jasno v tom, čo chcete získať, nakúpiť. Položte si otázku, je to v tomto okamžiku naozaj dôležité? Nedá sa odložiť alebo spojiť s nejakou inou aktivitou? Napr. ideme do kina pri tej príležitosti zájdeme aj nakúpiť.
  2. Ak sa rozhodnete vyraziť, urobte si inventúru toho, čo vlastne potrebujete. Aby sa vám nestalo, že sa vrátite domov a zistíte, že vám chýba to či ono. A musíte ísť na nákup ešte raz.
  3. Ak idete nakupovať potraviny, nechoďte hladný. Nie, myslím to vážne. Naozaj nechoďte hladný. Pravdepodobnosť, že vo vašom koši skončí podstatne viac vecí ako ste mali v úmysle je veľmi vysoká. Veru, hlad dokáže pekne zaslepiť naše vnímanie času.
  4. Nepristavujte sa pri výkladoch a nenechajte sa zlákať atraktívnymi akciami.
  5. Ak je nakupovanie vaším spôsobom oddychu, ignorujte všetky vyššie uvedené body a choďte sa proste len tak “flákať”. Ale pozor, nie že potom budete mať výčitky svedomia a na konci dňa blbý pocit:)

Máte dajaké svoje nápady ako si skrátiť alebo spríjemniť nakupovanie? Napíšte mi do komentárov.