Myslím, že môžem o sebe povedať, že som podnikateľ samouk. Nikdy som nezískal žiadne formálne vzdelanie, ktoré by mi pomohlo v tom, ako si založiť a viesť firmu. A tak som sa ako samouk musel všetkému učiť sám. A pri tom samozrejme urobil kopec chýb. Našťastie žiadna z nich nebola takého charakteru aby poslala moje podnikanie ku dnu. Aj keď občas to tak vyzeralo. Ak sa musíte prekúsavať cez veci, ktoré vám nedajú spávať, tak je len logické, že budete hľadať odpovede na vaše otázky kade tade, ale asi najčastejšie na internete. Vďaka bohu zaň. Druhým zdrojom budú knihy a že v oblasti radcov je produkcia naozaj bohatá, o tom vás presvedčí len letmý pohľad na police v hociktorom kníkpuctve. A tak ako sa aj v beletrii občas objaví perla po ktorej skočíte ako divá sviňa, tak aj v kategórii motivačnej literatúry sa raz za čas nájde titul, ktorý proste musíte mať a na jeho vydanie čakáte ako na Spasiteľov príchod. Presne takou knihou bol pre mňa Startup za pakatel, autora, ktorého meno ani neviem ako vysloviť: Chris Guillebeau.

Kniha ma zaujala ešte v dobe keď nebola dostupná v českom preklade a tá myšlienka, ktorá sa skrývala v originálnom názve: 100 $ Startup mi poriadne vŕtala hlavou a dráždila moju podnikateľskú zvedavosť. A akoby aj nie. Vo väčšine prípadov, kedy niekto začne uvažovať nad vlastným podnikaním sa takmer vždy zastaví pri problémoch s peniazmi. Nemám dosť kapitálu a tak sa do svojho vlastného podnikania nikdy nepustím. Je to strašná škoda, pretože podnikať sa skutočne dá začať aj s veľmi malou čiastkou. Celá kniha je vlastne o tejto jednoduchej myšlienke. Že podnikať sa dá začať aj vtedy, keď máte poriadne hlboko do vrecka.

Chris k obsahu knihy pristupoval naozaj seriózne. Nie je to kniha kde nájdete všeobecne platné pravdy o živote, zabalené do ľúbivého obalu, čo je asi jeden z najväčších nešvárov modernej motivačnej literatúry. Že pomenúva veci, ktorú sú nám tak jasné a zjavné, že takmer o nich nepovažujeme za nutné hovoriť. Tu by som si asi mal aj aj trochu nasypať popol na hlavu, pretože v istom zmysle sa aj moja kniha Work Life Balance radí do tejto kategórie…no musím na tom ešte popracovať. V každom prípade však Chrisova kniha je úplne iná. Je tvorená rozhovormi s podnikateľmi, analýzami, štatistikami, akčnými plánmi a pracovnými hárkami, ktoré sú extrémne praktické a pragmatické. Musím povedať, že som zatiaľ nedržal v ruke knihu, ktorá by bola tak napchatá praktickými radami, ktoré už pred vami vyskúšali iný ľudia. Možno trochu by sa tomu priblížil 4 hodinový pracovný týždeň od Tima Ferrisa

Veľmi sa mi páčila jedna vec. Chris za start up nepovažuje len IT firmy. Čo je tak trochu stereotyp, ktorý mi nie celkom vyhovuje. Akoby neexistovali iné druhy podnikania a podnikov, ako len tie, ktoré sú na internete. Dokazujú to príbehy ľudí, ktorí nie sú z IT sféry, ale založili si napr. obchody, dielne, kaviarne, alebo iné druhy podnikania.

Ďalšou kľúčovou hodnotou alebo ideou knihy je Sloboda  a Hodnota. Vlastné podnikanie je predovšetkým o tom, že máte slobodu v tom, čo robíte. Toto bude asi bezkonkurenčne u mnohých ľudí ten najkľúčovejší motív, prečo sa do vlastného podnikania pustia, alebo prečo v ňom zotrvávajú. U mňe je to teda naisto. Chris tvrdí, že každé podnikanie má šancu na úspech, pokiaľ ponúka zákazníkovi nejakú hodnotu. Veľmi často sa v motivačnej literatúre hovorí, že by ste mali robiť to, čo vás baví a že peniaze tak akosi potom prídu sami. Žiaľ, smutná správa je, že nie vždy to tak je. Veľa koníčkov, ktoré vás bavia, dokáže vytvoriť nejakú hodnotu, ktorá je zaujímavá aj pre niekoho iného-a to je to podnikanie, ktorému by ste sa mali venovať. Avšak existujú aktivity, koníčky, ktoré majú hodnotu len pre vás a ich finančný potenciál je  nulový. Tak to proste je.

Okrem zahraničných podnikateľov nájdete aj krátke rozhovory z českými podnikateľmi, ktorí by sa dali zaradiť do kategórie startupu za pakatel. Čo je len ďalší dôkaz, že takýto typ podnikania je možný aj u nás.

Chris je skutočne pragmatik a na tej knihe je to vidieť. Je zakotvená v realite a nenasadzuje si ružové okuliare, čo mi občas pri motivačných knihách chýba. Sú tak trochu ustrelené (a pre istú skupinu čitateľov je to úplne v poriadku) a málokedy ponúknu niečo skutočne nové. V tejto knihe sa mi skutočne  nového dostalo vrchovatou mierou.

Ak uvažujete nad spustením vlastného podnikania za málo peňazí, tak kniha Startup za pakatel je jednoznačne dobrou voľbou.

Knihu na recenziu venovalo kníhkupectvo INSIGHTBOOKS, kde si ju môžete aj zakúpiť.

logo insightbooks