Webinár vládne svetu. Z trochou nadsázky by sme mohli povedať, že webináre, online platformy, zoomy a teamsy sa stali novým štandardom, ktorý nás, bez ohľadu na vývoj situácie, asi tak skoro neopustí. Napriek prevládajúcej prevahe webinárov a online vzdelávacích formátov sa stále stretávam e s tým, že webinár nesplní tie očakávania, ktoré od neho jeho autor má. A tak sa stane, že je sklamaný nielen lektor alebo učiteľ ale aj žiaci, študenti alebo návštevníci webinára. A sklamanie môže byť o to trpkejšie, že ak robíme verejné webináre, tak si za ne účastníci zaplatili  a ak to bolo naozaj hrozné, tak je možné, že budeme musieť vracať vstupné. A to nie je dobré pre biznis ani pre naše meno.

Poďme si teda čo to povedať o tom, ako urobiť dobrý webinár. Inak, ak by vás nebavilo čítať článok, tak som pre vás pripravil webinár aj online video kurz.

Príprava na webinár

Na webinár sa môžeme pozerať ako na istý druh projektu. V každom dobrom projekte je dobré su urobiť jasnno hneď na začiatku, čo webinárom alebo online hodinou chcem dosiahnuť. Čo má byť cieľom? Čo má byť na konci? Čo má byť výstupom? Chcem informovať? Chcem motivovať? Chcem možno trochu provokovať? Chcem vyzvať k činu alebo činnosti? Tým, že  začnem nad webinárom uvažovať od konca, tak si uvedomím aké nástroje a aké postupy budem používať. Cieľ mi taktiež pomôže vytvoriť mapu alebo scenár toho, ako sa bude celý webinár bude odohrávať. Samozrejme sú isté rozdiely v tom, či  robíte jednohodinový webinár alebo celodenný online workshop, ale princípy v oboch prípadoch ostávajú rovnaké.

V rámci prípravy sa určite okrem obsahu a scenára nazabudnem oboznámiť s  webinárovou platformou a  technikou, ktorú budem používať. Nie je nič trápnejšie, ako keď lektor zmätene hľadá kde sa vypína kamera a kde sa zapína mikrofón. Platforma je vaším hlavným pracovným nástrojom  a tak ju musíte poznať odpredu aj odzadu. Určite však lepšie ako vaši študenti, nakoľko sa môže stat (a určite sa to aj stane), že budete nútený robit niečo ako zákaznícku podporu a vysvetľovať kde sa čo zapína a vypína. Nehovoriac o tom, že perfektné zvládnutie platformy vám zase pridá dajaké bodíky v očiach vašich študentov.

 

Audio

Ľudia vám často odpustia zlé video a obraz. Ale málokedy vám odpustia zlý zvuk. Obraz si náš mozog tak dajako vie domyslieť alebo dotvoriť, ale nutnosť dotvárať si zvuk je vysoko nekomfortná. A často spôsobí, že sa študent v tom horšom prípade celkom odpojí alebo v tom lepšom sa bude len tváriť, že nás počúva, ale bude sa venovať niečomu inému. Inými slovami, do audia sa oplatí investovať. Takže aké odporúčania tú máme?

  • Nepoužívajte mikrofóny, ktoré sú integrované v notebookoch. Tie sú skôr ako možnosť poslednej záchrany ale kvalita ich prenosu nie je veľmi vysoká.
  • Variantou prvej voľby sú hands free sety. Takmer každý gamer ich má a kvalita zvuku ( aj preto, že máte mikrofón veľmi blízko úst) je veľmi vysoká. Na výber je naozaj mnoho možností. Napríklad tento low costový kúsok. Prípadne trošku viac fancy bluetooth záležitosť. Fantázii sa medze nekladú. Čo možno vie klásť medze je rozpočet, ale ani to nie je nič neprekonateľné.
  • Ak chcete dostať audio na celkom iný level, tak siahnete po USB mikrofónoch, ktoré ponúkajú opäť o niečo kvalitnejší audio zážitok. Osobne odporúčam tento model, ktorý je akýmsi zlatým štandardom pre podcasterov, youtuberov ale aj online lektorov a školiteľov. Blue Yeti. Je to síce drahší kúsok ale zas vám vydží veľmi dlho. Ja ten svoj používam už takmer 10 rokov. O niečo prijateľnejšou variantou je značka Auna. A aj tam nájdete kúsky, ktoré sú viac než dostačujúce. Napríklad model AUNA 900 B. K tomuto modelu odporúčam dokúpiť stojan.
  • Jedna poznámka na záver. Desktopové pc nemajú integrovaný mikrofón, takže tam je zakúpenie mikrofónu priam nevyhnutnosťou.

Video a svetlo

Tak ako som pri audiu spomínal, aby sme nepracovali s mikrofónom, ktorý je integrovaná v notebooku, tak to isté poviem aj o kamere. Dá sa použiť ako záchrana alebo žiadnu veľkú kvalitu a komfort od toho nečakajete. Lepšie vybavanie sa dá opäť zohnať za relatívne lacný peniaz.

    • Určite investujte do kamery, ktorá má aspon FULL HD rozlíšenie. Chcete aby obraz bol jasný a ostrý. Klasikou v tomto žánri je značka Logitech a veľmi obľúbený je tento kúsok Logitech 920C
    • Okrem kamery budete potrebovat aj osvetlenie. Najlepšie je samozrejme denné osvetlenie. Skúste sa vždy naštelovať tak, aby denné svetlo dopadlo na vás. Snažte sa vyhnúť tomu, aby ste zdroj svetla mali za sebou. Pre diváka je to veľmi nepríjemné. Ak je svetla nedostatok, môžete použiť na dosvietenie aj obyčajnú stolnú lampu, alebo môžete použiť dnes veľmi populárne ring led osvetlenie.
    • A ešte jedna estetická poznámka. Kameru umiestnite do výšky očí. Vyhnite sa veľmi bežnému ale nevkusnému podhľadu. Každý z nás chce predsa vyzerať dobre, no nie?

Prezentácia

Pokiaľ sme si na začiatku urobili scenár, nachystali si obsah, obrázky, a vlastne všetko, čo chceme počasa webinára ukázať, tak si to  upraceme do jednej prezentácie. Ak používame viac aplikácií, okien alebo programov, tak sa dopredu naučíme ako medzi nimi plynulo prepínať. Tu sa ukáže ako je výkonný náš počítač, pretože staršie modely s mnohými otvorenými aplikáciami alebo programami môžu mať problém, môžu sa spomalovať, prípadne môžu celkom zamrznúť. Je preto vhodné, pokiaľ si nasimulujete celý webinár na nečisto, aj s používanými aplikáciami, aby ste zistili, či to váš počítač dáva.

Ak je to možné, tak si webinár v čase konania spustím ešte na tablete alebo telefóne, aby som videl to, čo vidí užívateľ. Prípadne požiadam člena rodiny alebo tímu, aby mi dal spätnú väzbu na to, ako sa webinár odohráva. Hlavne či ma je vidieť a počuť.

Ak robím webinár po prvý krát, tak si určite pred reálnym webinárom vyskúšam prezentovanie svojho obsahu nanečisto alebo pred dajakým kolegom alebo rodinným príslušníkom.  A nebojím sa požiadať o spätnú väzbu na obsah ale aj na proces.

Záver

Pokiaľ sa vám do veľkej miery podarí dodržať zásady a postupy dobrého webinára, tak ako som ich uviedol vyššie,  tak získate dobré meno, rovnako ako aj zaujatých študentov a žiakov, ktorí sa na vaše webinár budú radi vracať.